القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة


 روايه حكايه عاشق

الكتابة هاجر احمد 

قاعده بتكلم صاحبتها  سمعت صوت خطوات قامت مريم مسرعه بخطه ورعب ومسكت حاجه في ايديها 

فتح زياد  الباب بي خشونة وغضب ورفع حاجبيه  باستغراب  شافها  ماسكه في ايديها آلة حادة وقال /مالك خفتي  كده ليه وماسكه اله كاني في عفريت 


بخوف مريم  حطت يدها على قلبها اخدت نفس عميق ورمت الإله بسرعه وقالت  /خوفتنى يا اخي افتكرت في حرامي 


رفع زياد حاجبيه بتعجب من كلمها وقالها / واضح عليكي  بتتفرجي علي افلام اكشن كثير وبعدين  ازاي يدخل حرامي و اخوكي ضابط وعامل حسابه 


 مريم  /اه بتفرج علي افلام اكشن الفتره دي بس انت موجود 


أتجنن زياد من التوهان اللي هي في  وقال /لا أنا مش هنا ايه يا بنتي انتي واضح عليكي مش بتنامي كويس 


اتكلمت مريم بثقة /اصل انت بقالك مده مختفي عشان كده قلقت عليك مش من حقي اقلق علي اخي 


ابتسم زياد  /قربي عاوز احضن اختي حبيب قلبي 


اقتربت منه مريم وضمت اخوها  / بس انت بقالك مده مش بتدخل أوضي عشان كدا استغربت 


رفع زياد حاجبيه بغيظ  يبعدها عن حضنه مسافه /ها انتي عارفه ليه 


شعرت مريم بتوتر هادي وقالت /ما انت عارف يا اخي جنة كانت كل شويه تشيل البطانيه وتقوم مرعوبه عملت ليا قلق 


فتح عيونه زياد   بو هله وعصبيه قال  / ازاي يعني وهي نايمة  جنبك 


اتكلمت مريم بثقة وهدوء / هي دائما كده تقوم مفزوعه مرعوبه اسالها مالك كانت مش بترد 


قال زياد بتوتر /طب كانت بتقول اي حاجه وهي ما بين نومها 


اتكلمت مريم بكذب / لا بكون نايمه مش بسمعها 


اتكلم زياد بكل هدوء /طب انتي قلتي ليها حاجه خوفتها 


اتكلمت مريم بكذب وصوت عالي وعصبيه / انت مش مصدقني يا اخي 


اتكلم زياد بهدوء وبكل برود  /قلتي ليها حاجه عملتي ليها حاجه 


اتكلمت مريم برود /مقولتش 


اتكلم زياد بعصبية وصوت عالي جدا  وضغط /ها اعيد تاني قولتي ليها حاجه عملتي ليها حاجه 


انتفض مريم جسمها   ايديها ارتعشت و تلجج صوتها وخوف قالت /ايوه كنت بنيمها على الارض من غير اكل كفايه كده 


رزع  زياد  علي الباب بعصبيه / انطقي عملتي ايه تاني 


اتكلمت مريم برعب /كفايه يا اخي 


قفل الباب بجمود  عشان محدش يسمع صوته قال /انطقي 


خفطت مريم  رأسها /كنت بقول ليها زياد ها يسيبك مش بيحبك 


اتعصب زياد  / أنا كنت صح لما نقلتها من الا وضة 


    مريم بعصبيه /مش بحبها خليها تمشي من البيت هي اخدت كل حاجه  مننا بتحب علي ايه دي بنت شوارع 


   زياد بعصبية  ها يرفع أيده يضربها بالقلم 


اتكلمت مريم بعصبيه وحزن /انت ها تضرب اختك بالقلم عشان بنت زي دي 


اتكلم زياد بجمود  و عصبية /تعرفي فين جنه 


اتكلمت مريم بغيظ /معرفش، زياد بعصبية رزع الباب وخرج 


واقفه مريم بعصبية  وتخبط رجلها علي الارض وبتقول مع نفسها /كده يا اخي كنت عايز تضربني عشان بت زي دي انا بجد  بكرهك يا جنه 


____________________________________


نازل زياد  على السلم بعصبيه  وبي يدور علي جنه ، في اللحظه دي  الخدامه نادت عليه 


الخدامه /زياد بيه ، ولكن كان ماشي بسرعة 


الخدامه /زياد بيه 


بص زياد بص  /عايزة ايه قولي بسرعه 


اتنفست الخدامه وقالت  /يا بني جنه ملهاش ذنب في اللي حصل 


صرخ زياد  جامد واتعصب وقال /خلاص مش عايز اسمع اي مبرر كان لازم تنتبهوا أكثر و  عيونكم دائما مفتحة عليها أنا مش  هسيب شغلي  كمان و اقعد اهتم بالبنت اومال أنا دافع فلوس ليكم ليه عشان تكون مسئوليتكم انتو ومشى   عشان يدور على جنه 


مشيت وراء الخدامه /استني يا بني اسمعني متبقش عنيد فكرتني بولدك الله يرحمه كان زيك كده 


اتكلم زياد بهدوء /الله يرحمه ماشي قوليلي يا امي 


اتكلمت الخدامه وقالت /البنوته الصغيره كانت عايزة تعمل ليكي مفاجأة


بص زياد  بتعجب /مفاجاه ايه 


اتكلمت الخدامه /قالت ليا عايزة تعمل عيدك ميلادك في ناحيه  البسين 


بص زياد  بتمعن وركز في كلامها أكثر وقال /طب ما في اماكن كثير 


اتكلمت الخدامه / ما أنا قلت ليها تعملوا في مكان تاني صممت على المكان وفضلت تقولي عشان عاوزه ارفع البلالين في السماء  


اتكلم زياد بعصبية /وانتي تسمعي كلام طفله 


اتكلمت الخدامه / كله الأمور  كانت  ماشية  كويس يا ابني 


اتكلم زياد بعصبيه وصوت عالي/ آية إلا كان ماشي كويس  دى  كانت ممكن تروح مني   في لحظه  


اتكلمت الخدامه / والله يا بني أنا روحت اجيب ليها الشمعه دقيقه رجعت لاقيت الباب مقفول جامد 


اتكلم زياد /طب في حد   ممكن يكون عمل كده 


اتكلمت الخدامه بتوتر /إللي  عمل كده 


واقفه مريم  في غرفتها و افتكرت لما  الخدامه رأتها فا خافت تقول لي ا اخوها شي  فا فتحت باب الاوضه بسرعه ونزلت علي السلم بسرعه وقالت /اخي كنت عايزة الخدامه ضروري ممكن 


استغرب زياد  من نزول أخته على  السلم بسرعه وقالها /انتي في حد بي يجري  وراكي اهدي 


اتكلمت الخدامه /كنت عايزة  اقولك 


بص زياد علي الخدامه  /اه سمعك قولي مين ايه 


اتكلمت مريم بتوتر وقلق  قالت للخدامه /ممكن تعملي اكل لينا اخي جاي تعبان واكيد ما كلش حاجه 


 الخدامه بيأس  /حاضر 


نظر  زياد  للخدامة وقال /كنتي عاوزه تقولى ايه 


تبتسم الخدامه  وقالت /كنت عايزة اقولك اشكر ربنا واحمدة اني ربنا سترها معاها 


ابتسم زياد بابتسامة خفيفة وقال /الحمد لله ومشي وسبهم و الخدامة ذهبت الي  المطبخ ، 


وضعت  مريم  يدها على قلبها الحمد لله معرفش حاجه كان زماني رحت فيها 


_____________________________________


طالع زياد علي السلم  عشان يدور علي جنه وفتح باب غرفتها  ولكن  من غير فايده ، دخل اوضه ومن التعب كان ها يخلع ملابسه ولكن  سمع صوت عياط  ونظر ناحيه   السرير راي  جنه تبكي بشده 


قرب زياد   جنب السرير وراها لابسه قميصه وسمع صوت بكائها   /وحشتني يا بابا انا اسفه والله مكنتش عايزة ازعلك انا بس كنت عاوزه اعمل ليك مفاجأة عيد ميلادك والله ومن كتر العياط نامت 


أتوجع زياد  قلبه وشعر بداخله انه يريد ان يضمها بشده  ومشتاق لها بشده   واقترب منها  وفرد جسمه بجانبها ولمس خصلات   شعرها  / أنا عمري ما اقدر ازعل منك ابدا انتي روحي ونفسي وضمها بشده  بكل شوق وينظر الي  ملامحها بكل بشوق وحنان   وفي قلبه  وجع ويتمنى ان يقول لها في هذه اللحظه انه ليس والدها 


الصبح طلع عليهم وجنة فتحت عينها واول ما رات   والدها 

جنبها فرحت جدا وقامت وظلت تنط علي السرير مثل المجنونه والفرح علي عيونها  لانها رات والدها امامها /اخيرا بابا جه  بابا جه ها بابا جه 


فتح عيونه زياد وشعر  اني في زلزال وقام علي السرير مسرعا  /فينك ياجنه نظر للاعلى انزلي فورا في زلزال


ابتسمت  جنه  وقالت /مفيش زلزال ولاحاجه انا اللي مبسوطه لانك موجود 


رفع رأسه  زياد  وقال /انتي مصيبه انزلي 


تبتسم  جنه   وبصوت عالي اخيرا /بابا جه تعال نط معايا دي ممتعه اوي 


يضحك زياد من قلبه عليها وقال /خلاص اطمني موجود اقدمك انزلي بقي 


اتكلمت  جنه بفرحه /مش هنزل اللي لما تيجي تجرب معايا اللعبه دي واتأكد انك سامحتني 


ابتسم زياد  ونظر  على جنونها / نهض علي السرير ومسك يدها والله ما زعلان منك ممكن ننزل بقي 


تحدثت  جنة  بفرحه /بجد بجد يعني خلاص مش زعلان مني 


ابتسم زياد  و قال / والله عمري ما اقدر ازعل ولازم تعرفي اني بحبك وبخاف عليكي قد ايه 

 جنه من الفرحه ظلت تنط اكثر / وانا مبسوطه انك سامحتني 


ابتسم زياد وقال  /يلا ننزل بقي السرير هينكسر 

جنه / نط معايا دي اللعبة ممتعه اوي 


رفع  زياد حاجبيه بغيظ ونزل من علي السرير ثم  ومسك طرف السرير ورفعها ثم وقعت جنه 



جلس زياد مسرعا   علي السرير ومسكها وضحك /احسن عشان انتي عنيده مينفعش معاكي اللي كده كنتي ها تكسري السرير يا شقيه انتي ..بكت جنه 


زياد /بي تعيطي ليه بقي  مش عاوز أشوف دموعك  انتي  بنتي حبيبتي اغلي حاجه في حياتي وزعلي اني خفت عليكي لتروحي مني في لحظه 


تحدثت جنه بعيط/كنتي نفسي اعملك حفله عيد ميلاد وتكون مفاجاه ليكي 

 زياد  / ممكن كفاية عياط وانا مش عايز اي عيد ميلاد كفايه انك بخير وجنبي 


مسحت دموعها /خلاص مش هعمل شي تاني غير لما اقولك كفايه جربت زعلك الصعب ده مره مش هقدر اجربوا تاني يا يزور بس ممكن اسالك 

تعجب زياد من كلماتها/اسالي ياجنه 

جنه /انت كنت فين يابابا الفتره اللي فاتت 

زياد /في الشغل 

جنه /ازاي 

زياد /ازاي ايه 

جنه /اقصد اني مفيش حد بيفضل بيات في الشغل المده دي كلها 

زياد /عادي انا متعود وعندنا مكان بنام في لاني شغلنا صعب وبيتطلب وجودنا دائما

جنه /اه عشان كده لما اتصلت بي عمو وليد كان بيقولي دائما انك مشغول وكان بيمنعني اكلمك 

زياد /وقالك ايه كمان 

جنه /بس 

زياد /وكلمه زيزو عرفتيها منين 

جنه /اه عرفتها من عمو وليد وهو بيكلمني سمعتوا بيقول زيزو قلت لي ياعمو زيزو مين قالي اقصد زياد 

زياد /ايوه بس حلوه وانتي بتقوليها 

جنه / بس محتاره ازاي كنت بتعرف تنام في شغلك طول المده دي من غير ما تشوف جنه حبيبتك ولا تسمع صوتها 

زياد /علي فكره بقي كل يوم بليل كنت باجي اطمن عليكي وانتي نايمه 

اندهشت جنه /بجد وانا اللي كنت فاكره عمتو 

زياد /عمتو مين عمتك دي ممكن تنام للمغرب 

جنه / كل يوم كنت مضايقه وبعيط في كل مره اتصل بي عمو وليد يقولي دائما مشغول برغم اني كنت عارفه انك زعلان مني

زياد /وعلي فكره كنت بسمع صوتك من غير ما اتكلم كان لازم احسابك حساب بسيط 

نهضت جنه من علي السرير ووقفت علي الارض /حساب بسيط ام لو كان صعب كان ايه اللي حصل دا الواحد بعد كده يخاف يزعلك في حاجه يافندم 

ضحك زياد ونهض من علي ووقف علي الارض / عاوزك تعرفي ياجنه اللي بحبه هو اللي بزعل منه اوي وافتكري الكلمه دي اللي بحبه هو اللي بزعل منه اوي وبخاف علي وانتي اكثر حد بخاف عليها 

رفعت جنه يديها علي راسها /لم يتكرر مني اي خطا مره اخري يافندم 

ضحك زياد علي طريقتها/ والله مجنونه ومصيبة يلا بقي بدا وقت الفطار انزلي انتي وانا جايه فورا 

فتحت جنه باب الغرفه واستعد زياد لخلع ملابسه 

التفت جنه /اه افتكرت شي وموضوع مهم جدا

ربط زياد قميصه فورا/مش ضروري دلوقتي ياجنه بعدين تمام 

جنه /تمام 

مريم /بتمني يجي اليوم وتمشي من البيت ده مش ها سمح  انك تاخدي فلوسنا يا بنت الشوارع اه مش ها انكر اني كنت سبب في موت اهلك و بندم لانك دخلتي بيتنا ومكنش اسمي مريم لو مسبتيش البيت من نفسك 

دخل زياد غرفه مظلمه وينظر الي لوحه معلقه وعيونه يوجد بها الشراره / انتي أسوأ انسانه عرفتها علي وجه الارض  بكرهك وبكره اليوم اللي عرفتك في 

استوب 

الحلقه الثالثه

روايه حكايه عاشق

الكتابة هاجر احمد عيد 





 













 










بحب كتابة الروايات

تعليقات