القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة




كامل الاوصاف الفصل الاول الكاتبة صفاء حسنى 

 انت عجبك حالك كدة هتفضل طول عمرك رافض الجواز 

قطع تفكيره هذه الكلمات وهو في مكتبه رفع راسه وقال 

هنرجع لنفس الاسطوانة انت مش بتتعب يا ولدى العزيز 

اقترب منه ووضع يده على وجهه بحنان 

انت ليه بتعمل فى نفسك كدة ليه ساجن نفسك هنا سيتارة اسود في دور لوحدك ممنوع بنت تطلع عندك من الشركة كل شغلك هنا والاسنسير خاص ليك ممنوع حد يدخل او يخرج منه والا حد بيشوفك محدش يعرفك يا ابنى فى الشركة طيب لو انا موت ازى هتتعامل مع العمال 

تنهد الشاب وقال 

بعد الشر يا ولدى متقلقيش كل حاجه تحت السيطرة انا بتابع كل كبيرة وصغيرة فى الشركة هنا ومعايا اسامة بيساعدنى 

رفض الاب حديثه 

اسامة صاحبك لكن مش ابنى انا قرارت انت لازم تتجوز 

قام وقف من علي المكتب بغضب وقال 

هو الجواز بالعافية انا مش هتجوز ولولو 

عايز تتجوز انت اتفضل 

ابتسم الاب وقال 

فكرة اتجوز بنت من سن ابنى تلعب علي شيبتى لو كنت عايز اتجوز كنت اتجوزت من زمان وجيبتلك مرات اب ليك 

اعتذر الشاب 

انا عارف انك مش عايز تجرب التجربة تانى ومش  عايز تتجوز واحده تخونك وتسيبك ونفس السبب انا كمان مش عايز جنس بنت تدخل حياتى 

وضح الاب وقال 

هو انت ليه مش عايز تفهم ان مش كل البنات زيها والا كل الستات كدة فى بنات كويسة  وبتحب من قلبها ومخلصة 

ابتسم الابن بسخرية 

 لكن انا مش عايز اي بنت انا عايز واحده تكون كاملة الاوصاف وقت ما هتلاقيها هبقي اوفق 

بعد اذنك سيبنى اخلص شغلي وابعتلي الفطار مع عمى حسين 

غضب الاب ومشي خطوة لحد الباب وقال 

عمك حسين تعبان ومش يقدر يطلع ليك  

رد ببرود 

مجيبتش غيره ليه  والا بتحلم  انك تدخل بنت مكتبى 

انسي  مش يحصل ومفيش بنت هتطلع هنا مفهوم 

نزل الاب وهو متعصب واتجه الى الكافتيريا عشان يشرب حاجه ويطمنى على حسين اتجه الى الكافتيريا 

ظهرت فتاة جميله ذات الشعر الطويل الاسود والعيون البنى الغامق ترتدى جيبة وبلوزة واقفة  على الكافتيريا 

اقترب منها الاب وسالها

انتى مين وجيت امتى ومين عينك من غير ما اعرف 

بلعت ريقها الفتاة وقالت

حضرتك انا بنت حسين عامل الكافتيريا وهو تعبانه وعرفت ان حضرتكم هتجيبوا شاب بدل منه والراتب ينقطع واحنا اكل عيشنا من الراتب ده ف لو سمحت انا هشتغل بدل ابوى وظبط محضرات اخدت الفترة المسائية عشان اعرف ادوم فى الجامعة وهنا ف بالله عليك ربنا يكرمك ويرزقك متقطعيش عشينا 

نظر لها المدير بشفقة وقال 

طيب مفيش مشكله عمى حسين عامل ايه وانتى اسمك ايه يا بنتى 

ابتسمت البنت وقالت 

بنتك عشق   يا حضرة المدير بابا فى جلسات العلاج الكيميائية عشان طلع عنده سرطان انا وديته وجيت على هنا وهلتزم فى شغلى ومش هاقصر وهو يكون معايا ربنا يبعد عنك المرض والحوجة 

ربط على كتفها وقال 

عاشت الاسامي يا عشق هو راح مستشفي التامين الصحى صح 

هزت رأسها عشق  بحزن 

اه يا فندم والله يكرمك عرفت انك وصيت على علاجه يكون كله من تامين  الشركة  مش عارفة  اشكرك ازى

سالها المدير 

هو مين هناك مع ابوكى 

تنهدت عشق مع جار لينا الله يكرمه قالى اجى الشغل انا وهو راح معه ونظبطها مع بعض لكن اوعدك مش اقصر فى الشغل 

كان المدير متردد وقال 

بصي يا بنتى انا معنديش مانع لكن محتاجين ولد معاكى عشان يطلع الدور الرابع يشوف طلبته 

هزت رأسها عشق  وقالت 

عرفت يا باشا لم جيت ان المدير العام رافض اي بنت تطلع عنده وعلى ما حضرتكم تجيبوا ولد انا لاقيت حل للموضوع ده 

سالها المدير ب استغرب 

ايه الحل 

طلبت منه ينتظر دقيقة  ودخلت شويه ورجعت لبسه بنطلون اسود وعليه جاكت اسود وطاقية ولف شعرها كحكة و خرجت وقالت 

ده الحل يا فندم 

انصدم المدير من ملابس التنكريه وضحك وقال واضح انك مرتبها لكن انتي عارفه لو انكشفت ايه الا يحصل 

طمنته عشق 

متقلقيش ياباشا انا هطلع اقدم الصنية وهنزل ومش افتح بوقي وهطلع قبل ما حضرته يجى وهنزل على طول انا عارفه اني حقك ترفض وان ممكن حلولى مش تنفع لكن والله العظيم محتاجين كل قرش فى الراتب ده 

شعر المدير اقد البنت كاملة وبسيطة وعندها تحدى فوافق على طلبها وقرار يختبرها 

تمام يا عشق هختبرك شهر كنت عندي حسن ظنين هتكملي 

ابتسمت عشق: 

باذن الله اكون عند حسن ظنك وقبلت ايده 

وبدات فى العمل عشق 

وكانت كل يوم تطلع الفطار والقهوة تحطهم على المكتب  وتنزل وتبدل ملابس التنكريه  

وتقوم بعملها فى خدمة كل الشركة كان يتابعها المدير  اسلوبه وسلوكها واخلاقها كانت تهتم بعلاج ابوها ومسك الكتب بتذاكر وتطلع الفطار والقهوة  مكنتش بتقصر، مر الشهر وقرار، الاب ياخد قرار مهم 

وفى يوم طلعت كعادته  على الدور الرابع  على السلم وهى بالملابس التنكرية ودقت على الباب 

كان الشاب واقف اماما الستارة ينظر الي الفراغ 

ولم دقت الباب 

قال 

اتفضل 

دخلت عشق وهى خايفة تنكشف ولعنت نفسها  انها اتاخرت النهارده وداعت ربنا ان يعدى اليوم على خير 

لم يلتفت لها الشاب وقال 

حطهم عندك وبلاش تتاخر تانى مفهوم انا بيعصبنى عدم الالتزم 

هزت رأسها عشق وهى كتم نفسها 

كان الشاب يشم رايحة برفان حريمى دايما لكن كان يكدب نفسه وسالها بحدى 

هو في بنات بتطلع هنا معاك عرفت ان بنت حسين استلمت الشغل بدل ابوها اوعى بتطلع معاك 

بلعت ريقها عشق وهزت راسها بالنفى 

غضب الشاب وقال 

انت مش بتنطق ليه رد عليا 

حاولت تقلد عشق صوت الشباب 

لا حضرتك انا وحدى الا بطلع 

هز ايده عشان يخرج وهو مديها ظهره وقال 

قولها تخف البرفان اللي تحطه عشان بيلزق فى صنية الاكل 

وياربت انت بعد كده حضر الفطار 

هزت رأسها عشق وكان يري ظلها من المراة امامه يراى حركات راسها بالنفى 

انزل 

نزلت عشق جري وهى بتاخد نفسها من التوتر 

لكن فجاءة


نزلت عشق وهى خايفة  وانصدمت فى شخص اقدمه 

نظر لها الشخص وقال 

حاسب يا ابنى 

نظرت له عشق وهى بتعتذر 

اسفة جدا 

انصدم الشاب لم شافها: 

انتى ايه طلعك هنا انت مش عارفه الشروط 

بلعت ريقها عشق: 

حضرتك المدير عارف 

استغرب الشاب 

وقال 

عمى رفيع يعرف انك متنكر ب لبس ولد هو بيخطط ل ايه 

قطع حديثهم قدوم الشاب 

فنزلت عشق بسرعة وطلع الشاب وسلم: 

اذيك يا كنان عامل ايه 

نظر له كنان بنظرة استغراب: 

من امتى بتقف تتكلم مع عامل يا استاذ اسامة 

ابتسم اسامة واتكلم بطريقة تستفز كنان: 

انا معروف هنا والكل بيحبنا حتى فاكرنى ان انا ابن المدير 

نظر له كنان بلي مبالاة ودخل مكتبه ودخل وراه اسامة 

نظر الى الصنية وشاف كل الا فيها خلص

ابتسم بخبث وقال 

واضح ان عجبك شغل الكافتيريا الفترة ده 

رد كنان: 

ماشي حاله رغم النهارده اتاخر شويه الشاب الجديد لكن مش مشكله، هو  قليل الكلام وراسه دايما فى الارض وبيقف بعيد وده حاجه كويسه ماشي حاله 

ابتسم اسامة: 

طيب انت عرفت ازاي هو انت شفوته 

رد كنان: 

طبعا كنت متابعه فى المراية  وعجبنا التزمه 

المهم كويس انك جيت فى حاجات عايز اتنقش فيها 

…. 

كانت عشق نزلت تحت واخذت نفس طويل 

شافتها فتاة وسألتها 

كنت فين يا بنتى اتاخرت ليه 

ردت عشق وقالت 

على لحظة كنت اكتشف طلع المدير فوق 

ابتسمت الفتاة 

يعني شفوتى المدير كنان رفيع الجرحى  شكله ايه 

نظرت لها عشق بصدمة: 

بقولك كنت اكتشف لولو مستر اسامه شايفنى وغطى عليا كنت روحت فى مصيبة وتقولي 

شكله ايه 

تكلم الاب بضعف وقال

خلاص يا بنتى متعرضش نفسك للموقف  دى تانى مفهش حاجه لم يجي شاب يقطع الراتب معانا ويكون هو مسؤول عن الدور اللى فوق 

اقتربت  عشق من ابوها وقالت: 

كل حاجه تحت السيطرة يا بابا وفعلا الباشا رفيع بيدور على شاب 

اطمنى الاب وقال 

انشاء الله خير انا عارف كنان وهو صعب جدا متتصورش انه مش بيحب غلطة، من يوم ما مسك الشركه مع ابوه رغم انه مش بيظهر لكن عارف يسيطر على كبيرة وصغيرة  ولو حس ان بيتلعب عليه يولع فينا 

طمنت عشق ابوها 

والا عليه بلاش خلاص يجيبوا واحد 

مر اليوم على الجميع فى العمل 

اخر الليل فى المنزل 

اتجه رفيع الجراحى  نحو ابنه وهو مبتسم وقال 

انت قلت ليا مش هتتجوز الا لما الاقي ليك بنت تكون كاملة الاوصاف، اخلاق جمال متعلمة وعندها ضمير ومخلصة وانا لقيتها 

غضب الابن وقال 

هو انت ليه مش بتتعب قولت مش هتجوز  انت ليه مش راضى تطلعنى من دماغك 

غضب الاب 

هتتجوز يا كنان  ورجلك فوق راسك والا اقسم بالله اغضب عليك واحرمك من الميراث، وكل املاكى اكتبها لدور الايتام عشان ارتاح واريحك فاكر يا ابنى  وممتاخرش عليا 

وتركه وخرج 

كان  كنان على اخره رايح جاي مش عارف ازى يقنع ابوه انه يخرج الموضوع من دماغه

 وخرج واقبل صديق أسامة 

شافه مضيق وسالها مالك الدخان طالع منك ليه كانك هتولع 

زعق كنان  وقال 

ابوى يا فلاح عايز يجوزنى 

ابتسم اسامة وقال 

وفيه ايه 

نظر له كنان 

بقولك عايز يجوزنى والا يحرمنى من كل حاجه 

أكمل اسامة بتهريج: 

وأجيب جاهزة من فين عندك عبد الرحيم واحتكم الامر ياجماعه وهتجوز 

نفخ كنان بضيق: 

انت واد بايخ وانا الغلطان جيت ليك 

وجى يمشي وقفه اسامة وقال 

قوله انك مبتعرفش 

استغرب كنان من كلمته واستفسر 

مش بعرف ايه انت يا واد شارب حاجه علي الصبح 

ابتسم اسامة: 

اه شارب مين كاعنى فى الاجتماعات وهنا وهنا وانت شاطره قاعد فى التميف وتحضرهم اون لاين وخلاص

نظر له بغيظ 

انا كمان بحضر اجتماعات لكن فى شركات بيكون الا بيشتغلوا في الاداره وانا مش عايز اتعامل معهم 

ساله اسامه ب استغراب 

هو ده الا نفسي افهم هو انت ليه بتكرها الستات والبنات يا ابن حتى لو شيخ ومتدين لكن مش لدرجة تترهابن انا حاسس لو مكنتش مسلم كنت اترهبنت 

رد كنان 

عادى يعنى هو اصلا محدش يقدر يجبرنى ولازم اخلى ابوى ينسي الموضوع ده من غير تهديده 

شرح اسامة 

 يبقي  افهمك انت هتعمل ايه  تقول، لابوك انك مريض وعندك عقم وانك عرفت الموضوع ده لم عملت الكشف الشامل من فترة وكدة انت هتصعب عليه ومش يحاول يجبرك على حاجه 

نظر له كنان نظرة مطولة: 

انت بتهرج صح وواخدنى سلويتك النهارده وانا غلطان الا بستيشر واحد واطى زيك 

ابتسم اسامة 

يا ابنى متخفش انا صديقي دكتور يعاملنى ورق مضروب تقدمه ل ابوك وشوف بقي يعمل ايه


فكر شويه كنان في العرض وقال 

فكرة حتى لو فضل مصر اجبره يبلغ اي بنت بالموضوع ده 

عشان تتفش من قبل ما توافق 

يلا على الدكتور 

استقبلهم الدكتور وسلم عليهم وسمع طلبهم 

جابوا وقال

تمام مفيش مشكله لكن الاول علشان اطمنى وتعرف تحبكها كويس لازم اكشف عليك واعملك تقرير يخلي ابوك يصدق بعد الشر عنك لكن في معلومة بسيطه العقم غير العجز الجنسي 

استغرب كنان وقال 

مش فاهم 

بدا يوضح الدكتور 

العقم يعنى عدم القدرة على الانجاب ام العجز الجنسي عدم القدرة على ممارسة الحياة الزوجية مع زوجتك 

ضحك اسامة بتهريج 

انا شاكك انه عنده عجز جنسي عشان بيكره الستات ومش بيحب يتعامل معهم 

ضحك الدكتور 

لا ده موضوع كبير هنشوف مشكلته ده والا نفسي 

اتعصب عليهم كنان 

هو انتم بتهرجوا صح انا الا غلطان ان جيت هنا 

اعتذر الدكتور منه وقال 

عفوا احنا مش بنقصد خليك روحك حلوة وبالفعل انت محتاج دكتور نفسي عشان انت بتحرب سنه الله ربنا هو الا حلل الزواج وهو الا خلق الرجل والمرأة من صلبه يعني المراة جزء منه 

نظر كنان ل اسامة بتوعد وقال 

هو انا جاي اخد محاضرة والا يتعمل لي ورق 

ساله الدكتور

طيب ممكن اسالك سؤال لو طلعت عندك مشكله  وقبلت واحده وحبيتها احساسك يكون ايه بعد ما حربت القدر 

نفخ كنان وقال 

انا ماشي  وغلطان ان جيت 

ابتسم الدكتور 

هى مين السبب فى عقدتك بنت حبيتها والا امك 

قام يمشي كنان 

وقف اقدمه الدكتور 

مفيش رجوع لازم  اكشف عليك علشان  مكتبش تقرير وانا مش  فاهم الحالة ونصيحى منى مش عشان تجربه فاشلة  تدمر حياتك لكن كل الوارق يكون جاهز اتفضل معايا 

… 

بالفعل دخل كنان وتم الكشف عليه وبعد ما خلاص طلب منه تحليل وكل حاجه مطلوبة لدرجة شك كنان ان ممكن يكون عنده مشكله وبعد ما خلص كل حاجه 

ساله كنان 

ان كل الا كنت اعرفه ان هديك فلوس تعطنى ورق يثبت انى عندى مشكله لكن ليه كل ده 

رد الدكتور ب اسف 

لانك بالفعل عندك مشكله 

نزلت الكلمه على كنان بصدمة لم يتوقعها لكن رسم لا مبالاة 

واخد التقرير ومشي من غير كلمة 

انصدم اسامة وبحزن 

انا كنت بهرج معه مقصدش ابدا ان يطلع حقيقه 

ابتسم الدكتور قال 

هو كويس وزى الفل 

انصدم اسامة مرة اخرى 

مش فاهم طيب ليه 

وضح الدكتور عشان صاحبك عايز يتعلم درس حياته ويعرف ان المراة نص المجتمع وهى الجزء الناعم للرجل وان لا يجوز نحرم حاجه حلالها الله 

…. 

تركهم كنان وهو يشعر بمشاعر ملخبط ومش عارف يزعل او يفرح او يعمل ايه 

اتجه الى المنزل كان الاب منتظره 

فكرت والا لسه 

وضع كنان الورق اقدم ابوه وقال 

لو واثق ان الانسانة الا انت بتقول عليها تقبل تتجوز اخوها معنديش مانع 

تابع


نزلت عشق وهى خايفة  وانصدمت فى شخص اقدمه 

نظر لها الشخص وقال 

حاسب يا ابنى 

نظرت له عشق وهى بتعتذر 

اسفة جدا 

انصدم الشاب لم شافها: 

انتى ايه طلعك هنا انت مش عارفه الشروط 

بلعت ريقها عشق: 

حضرتك المدير عارف 

استغرب الشاب 

وقال 

عمى رفيع يعرف انك متنكر ب لبس ولد هو بيخطط ل ايه 

قطع حديثهم قدوم الشاب 

فنزلت عشق بسرعة وطلع الشاب وسلم: 

اذيك يا كنان عامل ايه 

نظر له كنان بنظرة استغراب: 

من امتى بتقف تتكلم مع عامل يا استاذ اسامة 

ابتسم اسامة واتكلم بطريقة تستفز كنان: 

انا معروف هنا والكل بيحبنا حتى فاكرنى ان انا ابن المدير 

نظر له كنان بلي مبالاة ودخل مكتبه ودخل وراه اسامة 

نظر الى الصنية وشاف كل الا فيها خلص

ابتسم بخبث وقال 

واضح ان عجبك شغل الكافتيريا الفترة ده 

رد كنان: 

ماشي حاله رغم النهارده اتاخر شويه الشاب الجديد لكن مش مشكله، هو  قليل الكلام وراسه دايما فى الارض وبيقف بعيد وده حاجه كويسه ماشي حاله 

ابتسم اسامة: 

طيب انت عرفت ازاي هو انت شفوته 

رد كنان: 

طبعا كنت متابعه فى المراية  وعجبنا التزمه 

المهم كويس انك جيت فى حاجات عايز اتنقش فيها 

…. 

كانت عشق نزلت تحت واخذت نفس طويل 

شافتها فتاة وسألتها 

كنت فين يا بنتى اتاخرت ليه 

ردت عشق وقالت 

على لحظة كنت اكتشف طلع المدير فوق 

ابتسمت الفتاة 

يعني شفوتى المدير كنان رفيع الجرحى  شكله ايه 

نظرت لها عشق بصدمة: 

بقولك كنت اكتشف لولو مستر اسامه شايفنى وغطى عليا كنت روحت فى مصيبة وتقولي 

شكله ايه 

تكلم الاب بضعف وقال

خلاص يا بنتى متعرضش نفسك للموقف  دى تانى مفهش حاجه لم يجي شاب يقطع الراتب معانا ويكون هو مسؤول عن الدور اللى فوق 

اقتربت  عشق من ابوها وقالت: 

كل حاجه تحت السيطرة يا بابا وفعلا الباشا رفيع بيدور على شاب 

اطمنى الاب وقال 

انشاء الله خير انا عارف كنان وهو صعب جدا متتصورش انه مش بيحب غلطة، من يوم ما مسك الشركه مع ابوه رغم انه مش بيظهر لكن عارف يسيطر على كبيرة وصغيرة  ولو حس ان بيتلعب عليه يولع فينا 

طمنت عشق ابوها 

والا عليه بلاش خلاص يجيبوا واحد 

مر اليوم على الجميع فى العمل 

اخر الليل فى المنزل 

اتجه رفيع الجراحى  نحو ابنه وهو مبتسم وقال 

انت قلت ليا مش هتتجوز الا لما الاقي ليك بنت تكون كاملة الاوصاف، اخلاق جمال متعلمة وعندها ضمير ومخلصة وانا لقيتها 

غضب الابن وقال 

هو انت ليه مش بتتعب قولت مش هتجوز  انت ليه مش راضى تطلعنى من دماغك 

غضب الاب 

هتتجوز يا كنان  ورجلك فوق راسك والا اقسم بالله اغضب عليك واحرمك من الميراث، وكل املاكى اكتبها لدور الايتام عشان ارتاح واريحك فاكر يا ابنى  وممتاخرش عليا 

وتركه وخرج 

كان  كنان على اخره رايح جاي مش عارف ازى يقنع ابوه انه يخرج الموضوع من دماغه

 وخرج واقبل صديق أسامة 

شافه مضيق وسالها مالك الدخان طالع منك ليه كانك هتولع 

زعق كنان  وقال 

ابوى يا فلاح عايز يجوزنى 

ابتسم اسامة وقال 

وفيه ايه 

نظر له كنان 

بقولك عايز يجوزنى والا يحرمنى من كل حاجه 

أكمل اسامة بتهريج: 

وأجيب جاهزة من فين عندك عبد الرحيم واحتكم الامر ياجماعه وهتجوز 

نفخ كنان بضيق: 

انت واد بايخ وانا الغلطان جيت ليك 

وجى يمشي وقفه اسامة وقال 

قوله انك مبتعرفش 

استغرب كنان من كلمته واستفسر 

مش بعرف ايه انت يا واد شارب حاجه علي الصبح 

ابتسم اسامة: 

اه شارب مين كاعنى فى الاجتماعات وهنا وهنا وانت شاطره قاعد فى التميف وتحضرهم اون لاين وخلاص

نظر له بغيظ 

انا كمان بحضر اجتماعات لكن فى شركات بيكون الا بيشتغلوا في الاداره وانا مش عايز اتعامل معهم 

ساله اسامه ب استغراب 

هو ده الا نفسي افهم هو انت ليه بتكرها الستات والبنات يا ابن حتى لو شيخ ومتدين لكن مش لدرجة تترهابن انا حاسس لو مكنتش مسلم كنت اترهبنت 

رد كنان 

عادى يعنى هو اصلا محدش يقدر يجبرنى ولازم اخلى ابوى ينسي الموضوع ده من غير تهديده 

شرح اسامة 

 يبقي  افهمك انت هتعمل ايه  تقول، لابوك انك مريض وعندك عقم وانك عرفت الموضوع ده لم عملت الكشف الشامل من فترة وكدة انت هتصعب عليه ومش يحاول يجبرك على حاجه 

نظر له كنان نظرة مطولة: 

انت بتهرج صح وواخدنى سلويتك النهارده وانا غلطان الا بستيشر واحد واطى زيك 

ابتسم اسامة 

يا ابنى متخفش انا صديقي دكتور يعاملنى ورق مضروب تقدمه ل ابوك وشوف بقي يعمل ايه


فكر شويه كنان في العرض وقال 

فكرة حتى لو فضل مصر اجبره يبلغ اي بنت بالموضوع ده 

عشان تتفش من قبل ما توافق 

يلا على الدكتور 

استقبلهم الدكتور وسلم عليهم وسمع طلبهم 

جابوا وقال

تمام مفيش مشكله لكن الاول علشان اطمنى وتعرف تحبكها كويس لازم اكشف عليك واعملك تقرير يخلي ابوك يصدق بعد الشر عنك لكن في معلومة بسيطه العقم غير العجز الجنسي 

استغرب كنان وقال 

مش فاهم 

بدا يوضح الدكتور 

العقم يعنى عدم القدرة على الانجاب ام العجز الجنسي عدم القدرة على ممارسة الحياة الزوجية مع زوجتك 

ضحك اسامة بتهريج 

انا شاكك انه عنده عجز جنسي عشان بيكره الستات ومش بيحب يتعامل معهم 

ضحك الدكتور 

لا ده موضوع كبير هنشوف مشكلته ده والا نفسي 

اتعصب عليهم كنان 

هو انتم بتهرجوا صح انا الا غلطان ان جيت هنا 

اعتذر الدكتور منه وقال 

عفوا احنا مش بنقصد خليك روحك حلوة وبالفعل انت محتاج دكتور نفسي عشان انت بتحرب سنه الله ربنا هو الا حلل الزواج وهو الا خلق الرجل والمرأة من صلبه يعني المراة جزء منه 

نظر كنان ل اسامة بتوعد وقال 

هو انا جاي اخد محاضرة والا يتعمل لي ورق 

ساله الدكتور

طيب ممكن اسالك سؤال لو طلعت عندك مشكله  وقبلت واحده وحبيتها احساسك يكون ايه بعد ما حربت القدر 

نفخ كنان وقال 

انا ماشي  وغلطان ان جيت 

ابتسم الدكتور 

هى مين السبب فى عقدتك بنت حبيتها والا امك 

قام يمشي كنان 

وقف اقدمه الدكتور 

مفيش رجوع لازم  اكشف عليك علشان  مكتبش تقرير وانا مش  فاهم الحالة ونصيحى منى مش عشان تجربه فاشلة  تدمر حياتك لكن كل الوارق يكون جاهز اتفضل معايا 

… 

بالفعل دخل كنان وتم الكشف عليه وبعد ما خلاص طلب منه تحليل وكل حاجه مطلوبة لدرجة شك كنان ان ممكن يكون عنده مشكله وبعد ما خلص كل حاجه 

ساله كنان 

ان كل الا كنت اعرفه ان هديك فلوس تعطنى ورق يثبت انى عندى مشكله لكن ليه كل ده 

رد الدكتور ب اسف 

لانك بالفعل عندك مشكله 

نزلت الكلمه على كنان بصدمة لم يتوقعها لكن رسم لا مبالاة 

واخد التقرير ومشي من غير كلمة 

انصدم اسامة وبحزن 

انا كنت بهرج معه مقصدش ابدا ان يطلع حقيقه 

ابتسم الدكتور قال 

هو كويس وزى الفل 

انصدم اسامة مرة اخرى 

مش فاهم طيب ليه 

وضح الدكتور عشان صاحبك عايز يتعلم درس حياته ويعرف ان المراة نص المجتمع وهى الجزء الناعم للرجل وان لا يجوز نحرم حاجه حلالها الله 

…. 

تركهم كنان وهو يشعر بمشاعر ملخبط ومش عارف يزعل او يفرح او يعمل ايه 

اتجه الى المنزل كان الاب منتظره 

فكرت والا لسه 

وضع كنان الورق اقدم ابوه وقال 

لو واثق ان الانسانة الا انت بتقول عليها تقبل تتجوز اخوها معنديش مانع 

تابع

بحب كتابة الروايات

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق

إرسال تعليق

اترك لنا تعليقًا ينم عن رأيك بالمحتوى