روايه حكايه عاشق
الحلقه الثانيه
تنهد وليد وقال/ حاليك حاليك هي راحت منك ولا ايه طب مين إلا حضر فرحي انت بقى عندك زهايمر ولا ايه يا عم وهي بتكلمني علي اني عمها والله حرام عليك يا اخي البت كبرتني يا شيخ أرجع البيت، واستهدي بالله انت حالتك صعبه، ومشتاق وبقالك شهور بعيد عن البيت روح على بيتك خد شاور وارتاح وفكر كويس وبهدوء.
زياد يتنفس نفس عميق وبخنقه شديدة قال / أنا يا وليد مش مشتاق ليها ولا بعشقها هي بنتي وبس وقام من على المكتب مش زياد التهامي إلا يضعف
زياد يتنفس نفس عميق وبخنقة أنا مش مشتاق ليها ولا بعشقها مش زياد التهامي إلا يضعف وانت مش ها تحس با إلا جويا والا تفهم الوجع إلا في قلبي خلص شغلك كله ورزع الباب وخرج
وليد قال مع نفسه / اصعب شي الإنكار وكتمان القلب بالذات لما قلبك يحب شخص ومش قادر تقول إلا جواك لي ونفس تصرخ بأعلى صوت ومحدش فاهم الألم إلا انت فيه والله يا صاحبي أنا اكثر واحد فاهم وجعك
_____________________________________
تظهر فتاة من بعيد وتنادي / جنه انتي يا بنتي قاعدة لوحدك ليه وتقترب منها وتجلس بجانبها وتقولها / انتي مش ناوية تسجلى في مسرحية المدرسة انتي مش عارفه مين اللي ها يحضر في المسرحية، الممثل المعروف فريد وسمعت انه ممكن يشارك معانا في تدريبات وعرض المسرحية علشان المدرسة دي بيدرس فيها وهو صغير
جنه سرحانه ومش مركزه في نص كلامها والدموع في عيونها وصوتها مبحوح من البكاء وقالت / نعم يا ساره كنتي بتقولي ايه
سارة استغربت من عياطها الشديد ومسكتها من ذراعها الاثنين بخطه / انتي مالك يا بنتي ايه اللي حصل وايه العياط دا كله دي منظر واحده ها تستعد للمسرحيه طب فهمني انتي قولتي لا بوكي ورفض عشان كده بتعيطي
جنه بانهيار قالت / وعيطت أكثر في حضن صحباتها اول مره بابا يزعل مني بطريقة دي وميجيش البيت خلاص انا مكنتش قصدي
ساره بحزن على صاحبتها ومسحت دموعها وقالت ليها /اهدي اهدي من العياط وفهمني بظبط ايه اللي حصل
جنه اتنفست من العياط وهديت شويه وقالت ليها / أنا كنت مجهزه لي مفاجاه لعيد ميلاده على البسين وجهزت كل حاجه وانا بجهز النور قطع عليا وكنت بحاول اتحرك وانادي علي اي حد يساعدني وحاولت افتح الباب معرفتش خالص ومكنش معايا موبايل ولا كشاف وانا ماشيه بدور علي اي حاجه قريبه من البسين احاول الباب بيها لقيت نفسي وقعت في لحظه وانا مبعرفش اعوم ومكنتش قادره اخد اتنفس ومن حظي الحلوه اني الخادمه جت لاني كنت طلبت منها شمع ولا حظت اني الباب مقفول واكيد فتحت الباب وصلحت النور وانقذتني ومش فاكره ايه اللي حصل بعد كده وبابا فضل غضبان مني اسبوع كامل ومش بيجي البيت خلاص وانا من وقتها مش مركزه ومضايقة وبعيط ومش عارفه اعمل ايه عمري ما جربت غضب بابا لدرجه دي
ربطت ساره على كتفها وقالت : متزعليش ياجنة الحمد لله اني ربنا انقذك و با باكي بيحبك اكيد بس كان مرعوب عليكي والموقف إلا حصل كان صعب لو اي حد بدل منه كان عمل نفس الموقف
جنه عيطت تاني وقالت / انتي معاكي حق بس أنا نفسى أشوف بابا بقالي مدة مش عارفه اشوفه وحشاني اوي بجد
ساره خبطت يديها على وشها يالهوي عليكي يا ملكة الدراما بطلي عياط بقى يا جنة وانا عندي حل ليكي عشان يصالحك
جنه بصت ليها بفضول وقالت ليها /طب قولي بسرعه بالله عليكي
ساره بحماس قالت / بصي يا ستي انا بابا لما بيكون زعلان مني بعمل ايه
جنه بفضول بتعملي ايه وقولي بسرعه
سارة اتجننت منها وقالت / اسكتي يا بت بدل مش هقولك حاجه
جنه بضيق قالت /خلاص سكت قولي بقي
سارة / لما بيزعل مني جامد ادخل اوضة بابا واعمل اي دراما وترسم لوحة واكتب كلام جميل عليها زي اسفه يا حبيبي ربنا يخليك ليا انت اغلى حاجه في حياتي متزعلش مني او اشتري هديه إللي بيحبها أو اعمل مشهد كوميدي ويضحك ونتصالح فورا انتي لو عملتي كده ها يصلحك وكل الاباء قلبهم كبير وعمرهم ما يزعلوا مننا هما بي يخافوا علينا من الهواء و باباكي كان مع حق يرتعب لانك معندكيش خبره على السباحة
جنه ضحكت وقالت /يالهوي علي افكارك يا بت يا ساره ياريتني سألتك من بدري
ساره ضحكت وقالت /اعمل ايه بقي معاكي ما انتى إلا ملكه دراما وهتكوني ممثله شاطره ركزي بقي معايا ها تعملي ايه في موضوع المسرحية
جنه حضنت وباست صاحبتها وجريت مسرعه وقالت ليها /ادعيلي بس بابا يجي البيت ونشوف موضوع المسرحية دي بعدين
سارة قامت بسرعه تلحقها /يا بنتي استني مفيش وقت لازم تسجلي النهارده علي الاقل
جنه بتوتر قالت ليها /لا مينفعش اسجل من غير ما اقول لبابا يسامحني الاول حتي لو فاتت عليا الفرصه دي المهم عندي دلوقتي إلا احنا نتصالح ومشيت بسرعه
ساره ها تجنن منها وقالت مع نفسها لا جنة شاطرة وموهوبة وتستاهل تقف قدام الممثل المشهور وانا ها اسجل اسمها بنفسي وكمان ها ابعت دعوه لبابها باي طريقه يحضر المسرحية وبالمره نشوف ابوها الغامض الوسيم دا إلا بتحكي لينا عنه على طول بس يارب يوافق ويقبل دعوة وبالفعل راحت وسجلت اسم جنه
_____________________________________
منزل زياد
مريم تضحك بصوت عالي وهي بتكلم علي الموبايل / الخطة إلا انتي قولتي عليها جامده جدا وعملت مفعول واتعصب جامد وبقاله مدة مش بيجي البيت دا انتي كان عندك حق اخويا مجنونه بيها ونفسى بقى نخلص منها لاني معنديش استعداد بنت شوارع زي تورث فلوسنا
صاحبه مريم / أنا نفسي اعرف اخوكي دا دماغه رايحه فين شخص غني ووسيم وكل البنات بتجري وراها ويبص لبنت شوارع زي دي
مريم بانفعال /ما انتي غبيه قلت ليكي زمان امسكي في اخي وخلي يحبك بس انتي إلا كنتي بتستفزي بالبسك ودائما حواليكي شباب كثير كان زمانك دلوقتي من عائله تهامي وست البيت كمان
صاحبه مريم /الصراحه اخوكي ممل اوي وعمره ما حبني وياما حاولت مع كثير بس هو إلا سبني في الاخر وراح اتجوز
مريم بعصبيه/ بت احترمي نفسك ما تقوليش علي اخي كده انتي تستاهلي المهم سيبك تعالى أكمل ليكي باقي الدراما إلا حصلت
الهبله حبيت تعمل عيد ميلاد لبابي وأول ما سمعت وهي بتتكلم مع الخدامه إني عيد الميلاد في البسين فا روحت شلت كابل الكهرباء وحطت حبل قدام البسين وأول ما وقعت في البسين لبستها المايوه
وقفات عليها الباب
صاحبتها بخطه /اوعي تكون شفتك
مريم بثقة /اتاكد اني اغمى عليها انتي عارفني أنا مريم في هذه لحظه كان في حد واقف وسمع كلامها
استوب
الحلقه الثانيه
روايه حكايه عاشق
بقلمي هاجر احمد عيد
تعليقات
إرسال تعليق
اترك لنا تعليقًا ينم عن رأيك بالمحتوى