القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة

 






الحلقه الثانيه لسه في امل 

بقلم سها مجدى

الي حصل اني حلمت براجل كبير ملمحوا مش واضحه لابس ابيض ووشه في نور رهيب شافني زعلانه بصلي وحط ايده علي دماغي وقالي متزعليش 

ولما كنت بقدم في الجامعة كنت مضايقة اوى ومش عايزه ادخل الجامعه دي اصلا بس ربنا بقي كان ليه حكمة تانية 

حياه:انا بقي كنت عايزه ادخل جامعه وخلاص عشان ابعد عن جو الطابور والجرس والحصص وعشان كله يعرف اني كبرت خلاص ومحدش يقولي ياصغيرة تاني 

ايريني:انا بقي مكنش في حاجه معينة وسبتها للتنسيق والتنسيق جابلي الجامعه بتاعتنا 

غزل:انا بقي حكايتي تضحك شوية علشان اصلا لما التنسيق جابلي تجارة كنت رايحة اسحب الورق واروح اقدم في حقوق واقدرت اقنع ماما بده بس امي تسكت لا ازاي قومت الصبح ولبست انا وماما عشان نروح نسحب الورق زي مااتفقت معاها وصلنا قدام الجامعه خلاص فجاه امي وقفت وقالتلي جملة مش هنساها في حياتي ابدا

قالت: مش هنسحب الورق وانتي هتدخلي الجامعه دي 

قولتلها:ازاي يعني احنا متفقين من امبارح اني هسحب الورق واروح حقوق جايه قدام الجامعه تقولي لا يعني ايه 

وتقريبا اتخانقنا انا وامي وانا مصممة اني مش هدخلها 

زعقتلي وقالت:لاااااااااااااا هتدخليها انتي هنا هتعرفي صحاب عمرك 

رديت عليها بعصبيه:صحاب ايه انا مش هدخلها يعني مش هدخلها مليش فيه وفضلت مصممة علي رايي وهي بردوا مصممه علي رايها ومش رايها ودخلت كملت الورق بتاعي جوه ومشت الي في دماغها لدرجة اني كنت بروح معاها غصب عني وكنت مضايقه اوى انها رجعت في كلامها والي كان ساعتها يتكلم معايا ساعتها كنت برد عليه بقرف لغايت ماحد من الموظفين بصلي وضحك وقالي: هتنورينا وان شاء الله هتتبسطي معانا 

قولتوا:لا مش هتبسط معاكوا واتعصبت عليه وقتها

وخلصت الورق وبقيت في الجامعه رسمي بس مكنتش اعرف ان الجملة الي قالتهالي امي انى هعرف صحاب عمري هنا هتتحقق ويطلع معاها حق وهيجي اليوم الي هشكرها فيه انها دخلتني الجامعه دي وفعلا اتعرفت فيها علي صحاب عمري وامي طلع عندها حق 

عشق:طب فاكرين بقي يابنات اتعرفنا علي بعض ازاي اول يوم 

انا كنت بلبس وكنت بقول زي نيمو في الكارتون اول يوم مدرسه اول يوم مدرسه ياله وقتها 

امي كانت عماله تضحك وتقول: مجنونه 

وكنت ماشية في الشارع بقول كده بردوا لغايت ماوصلت علي بوابة الجامعة وشوفت ناس كتيرة اوى وخوفت فجاه وكلمت امي وقولتلها: لا ده في ناس كتير اوى انا عايزه اروح 

قالتلي:تروحي فين متخافيش وادخلي وقفلت السكة في وشي 

وسابتني هموت من الرعب الي هو ايه ده ايه الناس دي ووقتها قولت لنفسي ايه ياعشق مالك انتي هتخافي ولا ايه اجمدي وادخلي واخت نفس ودخلت واول لما دخلت اول حد شوفتوا كانت ايريني واول لما شوفتها 

قولت:ايه ده انتي هنا 

ايريني:ايه ده انتي 

واحنا الاتنين في نفس الوقت: انتي بتعملي ايه هنا 

ايريني:انا دخلت هنا 

عشق:وانا كمان 

ايريني:الاول انتي اسمك ايه بس 

عشق:اسمي عشق وانتي

ايريني:اسمي ايريني 

عشق:انا مش عارفه حد هنا 

ايريني:وانا كمان تعالي طيب نشوف هناخود الكتب منين 

وروحنا واحنا واقفين ناخودها شوفت حد بيبصلي جامد اوى وجت عليا 

وقالتلي:انتي عشق صح 

عشق:اه انا انتي تعرفيني 

حياه:اه اعرفك انا حياه شوفتك قبل كده في مسابقة كانت بين مدرستي ومدرستك

ايريني:وانا ايريني هاي ياله بينا بقي نروح نحضر اول محاضرة لينا سوا 

وروحنا علي المدرج ودخلنا واعدنا واحنا اعدين ايريني كانت بتبص علي الباب 

وفجاه قالت:ايه ده انتي كمان هنا ده كل الحبايب متجمعين بقي تعالي اعدي 

وجت اعدت جنبنا ودي كانت غزل

بقلم سها مجدى

وهوه ده كان اول يوم لينا في الجامعة واول يوم لينا مع بعض عمرى ماهنسا اليوم ده علشان اتعرفت فيه علي احلي اخوات وبجد صحاب عمرى علي رايك ياامي

ادم:بجد صدفة حلوه ومواقف احلي علشان لولاها اصلا مكناش هنتعرف عليكوا وفعلا ياحياه احلي حكاية سمعتها بجد

بصينا كلنا لبعض وابتسمنا وقولنا نشرب حاجة بما ان كلنا وصلنا ومافيش حد ناقص لغايت لما نقرر هناكل ايه بالظبط

فارس نده علي الويتر وطلب عصير مانجا لعشق وقهوه مظبوط ليه وادم طلب قهوة مظبوط ليه وطلب لغزل عصير فراولة اما بقي ثائر وفؤش طلبوا قهوة تركي وعمر طلب اسموزى بطيخ وايريني وفلوباتير اخدوا عصير جوافة 

ايريني:ولا فاكرين اول يوم نتعزم فيه عند بعض دي بقي قصه لوحدها فاكرين واول واحده نروح عندها كانت غزل يومها اتقابلت انا وعشق وكلمنا غزل قولنلها احنا في المكان كذا وقالتلنا نركب ايه بظبط وننزل في انهي مكان وهي هتستنانا هناك وفعلا عملنا الي قالت عليه وقبلناها وروحنا معاها البيت الي هوه اول مره نروح نلاقي عندها مين بقي الهانم كان عندها عمها وخالها بزمتكوا في حد يعزم حد وهوه عنده في ضيوف اصلا الي هوه ايه ده في ايه او ايه الي بيحصل 

اول لما دخلنا سلمنا علي عمها الي بيوقع من الجلابية وعشق هي الي قالت عليه كده اول لما شفته وبعدها سلمنا علي خالها الي اول لما شاف عشق 

قالها: تعالي ياعسل اقعدي هنا جمبي 

وانا لما جيت اعود جمبها راح 

قالي: انا قولتلك تقعدي هنا لا اقعدي هناك وفعلا لقيت نفسي قومت وسمعت الكلام وقعت بعيد 

راح ضحك وقال: انه بيهزر معايا بس 

اه انا نسيت اقولكوا انا ابويا متوفي من وانا صغيرة وعايشة مع مامتي واخواتي انا عندي اخت اكبر مني واخين ولاد صم وبكم واحد بعد اختي وبعدين انا وبعدين اخويا الصغير نكمل بقي قصتنا 

ايريني:مامت غزل كانت عملالنا ايه بقي صنية مكرونة بالبشاميل وجلاش بالحمة المفرومة وسمبوسك بلحمة وكفتة والاكل كان حلو اوى بصراحة 

تسلم ايدك ياطنت بجد تعبناكي بجد شكرا من قلبنا بجد 

تاني حد اتعزمنا عنده كان انا وبدوا حصل زي ماكنا رايحين لغزل انا كنت معاهم في الفون بوصفلهم الطريق وهمي اتقابلوا مع بعض وانا فضلت معاهم في الفون لغايت ماقبلتهم واختهم علي بيتي 

ايريني بقي عايشة مع مامتها وباباها واختها واخوها الاصغر منها عايشين في بيت عيلة باباها عارفه بقطعكوا كتير بس معلش ياله نكمل 

بابا بقي اول لما شافهم حبهم جدا وماما كمان حبتهم واخواتي مقعدوش معانا كتير بس حبوهم قضوا اليوم كله معايا وكان يوم حلو كلو ضحك وهزار واخر اليوم نزلت وصلتهم وفضلت متابعاهم لغايت ماكل واحده وصلت بيتها

ساعتها احنا كنا في اجازة نص السنه وكانت خلصت ورجعنا الجامعة تاي وكنا كل يوم بنقرب لبعض اكتر واكتر عن اليوم الي قابلوا وبنرتبط اكتر من الاول وقد ايه طلعوا بنات لذيذه فعلا وبعد لما كنا مش بنطيق بعض بقينا اقرب ناس لبعض لا وبقينا علي طول مع بعض نخلص محاضرات في الجامعة ونكمل علي النت عمرى ماكنت اتخيل ان اكتر بنات كنت مش بطيقهم هيبقوا اكتر ناس بحب اتكلم معاهم وبحب قعدتهم جدا وبعشق ضحكنا سوا وجه اليوم الي اتعرفنا في علي فؤش وثائر كنا في الجامعة دخلنا وحضرنا محضراتنا زي كل يوم وخلصنا وقولنا هنوعد شويه مع بعض واحنا اعدين لقينا حياه قامت تسلم علي اتنين منعرفهمش 

غزل:هوه مين دول الي حياه بتسلم عليهم يابنات

عشق:انا اول مره اشوفهم معاها 

ايريني:انا كمان اول مره اشوفهم لما ترجع نسالها 

حياه وقفت معاهم شويه وخلصت ورجعت لينا تاني 

غزل:مين دول ياحياه الي قومتي تسلمي عليهم 

حياه:دول ثائر وفؤاد اصحابي لسه متعرفه عليهم بس باين عليهم انهم طيبين 

غزل:هوه انتي يابنتي اي حد كده تتعرفي عليه 

حياه:انتي عارفه اني بحب اتعرف علي الناس عادي يعني 

غزل:عادي ايه انتي اتعرفتي علي الدفعه كلها يابنتي في ايه

ضحكنا كلنا شوية وهما جم تاني يسالوا حياه علي حاجة فاعرفتهم علينا ومكناش بنوعد كتير مع بعض الي هوه لما يشوفونا هاي عاملين ايه الحمدلله بس كده وواحده واحده خدنا علي بعض وبقوا يوعدوا معانا وقربنا من بعض وبقينا اخوات وانا وحياه وعشق عمرنا ماشوفناهم غير اخوات ودايما بنقول احنا اخوات واصحاب علشان لو بقينا حاجه تانيه هنخسر بعض واحنا مش عايزين نخسر بعض وبعدين احنا اخوات احسن مش هينفع نبقا حاجة تانيه غير كده

يتبع 



بقلم سها مجدى

الي حصل اني حلمت براجل كبير ملمحوا مش واضحه لابس ابيض ووشه في نور رهيب شافني زعلانه بصلي وحط ايده علي دماغي وقالي متزعليش 

ولما كنت بقدم في الجامعة كنت مضايقة اوى ومش عايزه  ادخل الجامعه دي اصلا بس ربنا بقي كان ليه حكمة تانية 

حياه:انا بقي كنت عايزه ادخل جامعه وخلاص عشان ابعد عن جو الطابور والجرس والحصص وعشان كله يعرف اني كبرت خلاص ومحدش يقولي ياصغيرة تاني 

ايريني:انا بقي مكنش في حاجه معينة وسبتها للتنسيق والتنسيق جابلي الجامعه بتاعتنا 

غزل:انا بقي حكايتي تضحك شوية علشان اصلا لما التنسيق جابلي تجارة كنت رايحة اسحب الورق واروح اقدم في حقوق واقدرت اقنع ماما بده بس امي تسكت لا ازاي قومت الصبح ولبست انا وماما عشان نروح نسحب الورق زي مااتفقت معاها وصلنا قدام الجامعه خلاص فجاه امي وقفت وقالتلي جملة مش هنساها في حياتي ابدا

قالت: مش هنسحب الورق وانتي هتدخلي الجامعه دي 

قولتلها:ازاي يعني احنا متفقين من امبارح اني هسحب الورق واروح حقوق جايه قدام الجامعه تقولي لا يعني ايه 

وتقريبا اتخانقنا انا وامي وانا مصممة اني مش هدخلها 

زعقتلي وقالت:لاااااااااااااا هتدخليها انتي هنا هتعرفي صحاب عمرك 

رديت عليها بعصبيه:صحاب ايه انا مش هدخلها يعني مش هدخلها مليش فيه وفضلت مصممة علي رايي وهي بردوا مصممه علي رايها ومش رايها ودخلت كملت الورق بتاعي جوه ومشت الي في دماغها لدرجة اني كنت بروح معاها غصب عني وكنت مضايقه اوى انها رجعت في كلامها والي كان ساعتها يتكلم معايا ساعتها كنت برد عليه بقرف لغايت ماحد من الموظفين بصلي وضحك وقالي: هتنورينا وان شاء الله هتتبسطي معانا 

قولتوا:لا مش هتبسط معاكوا واتعصبت عليه وقتها

وخلصت الورق وبقيت في الجامعه رسمي بس مكنتش اعرف ان الجملة الي قالتهالي امي انى هعرف صحاب عمري هنا هتتحقق ويطلع معاها حق وهيجي اليوم الي هشكرها فيه انها دخلتني الجامعه دي وفعلا اتعرفت فيها علي صحاب عمري وامي طلع عندها حق 

عشق:طب فاكرين بقي يابنات اتعرفنا علي بعض ازاي اول يوم 

انا كنت بلبس وكنت بقول زي نيمو في الكارتون اول يوم مدرسه اول يوم مدرسه ياله وقتها 

امي كانت عماله تضحك وتقول: مجنونه 

وكنت ماشية في الشارع بقول كده بردوا لغايت ماوصلت علي بوابة الجامعة وشوفت ناس كتيرة اوى وخوفت فجاه وكلمت امي وقولتلها: لا ده في ناس كتير اوى انا عايزه اروح 

قالتلي:تروحي فين متخافيش وادخلي وقفلت السكة في وشي 

وسابتني هموت من الرعب الي هو ايه ده ايه الناس دي ووقتها قولت لنفسي ايه ياعشق مالك انتي هتخافي ولا ايه اجمدي وادخلي واخت نفس ودخلت واول لما دخلت اول حد شوفتوا كانت ايريني واول لما شوفتها 

قولت:ايه ده انتي هنا 

ايريني:ايه ده انتي 

واحنا الاتنين في نفس الوقت: انتي بتعملي ايه هنا 

ايريني:انا دخلت هنا 

عشق:وانا كمان 

ايريني:الاول انتي اسمك ايه بس 

عشق:اسمي عشق وانتي

ايريني:اسمي ايريني 

عشق:انا مش عارفه حد هنا 

ايريني:وانا كمان تعالي طيب نشوف هناخود الكتب منين 

وروحنا واحنا واقفين ناخودها شوفت حد بيبصلي جامد اوى وجت عليا 

وقالتلي:انتي عشق صح 

عشق:اه انا انتي تعرفيني 

حياه:اه اعرفك انا حياه شوفتك قبل كده في مسابقة كانت بين مدرستي ومدرستك

ايريني:وانا ايريني هاي ياله بينا بقي نروح نحضر اول محاضرة لينا سوا 

وروحنا علي المدرج ودخلنا واعدنا واحنا اعدين ايريني كانت بتبص علي الباب 

وفجاه قالت:ايه ده انتي كمان هنا ده كل الحبايب متجمعين بقي تعالي اعدي 

وجت اعدت جنبنا ودي كانت غزل


ولسه فى امل

بقلم سها مجدى

وهوه ده كان اول يوم لينا في الجامعة واول يوم لينا مع بعض عمرى ماهنسا اليوم ده علشان اتعرفت فيه علي احلي اخوات وبجد صحاب عمرى علي رايك ياامي

ادم:بجد صدفة حلوه ومواقف احلي علشان لولاها اصلا مكناش هنتعرف عليكوا وفعلا ياحياه احلي حكاية سمعتها بجد

بصينا كلنا لبعض وابتسمنا وقولنا نشرب حاجة بما ان كلنا وصلنا ومافيش حد ناقص لغايت لما نقرر هناكل ايه بالظبط

فارس نده علي الويتر وطلب عصير مانجا لعشق وقهوه مظبوط ليه وادم طلب قهوة مظبوط ليه وطلب لغزل عصير فراولة اما بقي ثائر وفؤش طلبوا قهوة تركي وعمر طلب اسموزى بطيخ وايريني وفلوباتير اخدوا عصير جوافة 

ايريني:ولا فاكرين اول يوم نتعزم فيه عند بعض دي بقي قصه لوحدها فاكرين واول واحده نروح عندها كانت غزل يومها اتقابلت انا وعشق وكلمنا غزل قولنلها احنا في المكان كذا وقالتلنا نركب ايه بظبط وننزل في انهي مكان وهي هتستنانا هناك وفعلا عملنا الي قالت عليه وقبلناها وروحنا معاها البيت الي هوه اول مره نروح نلاقي عندها مين بقي الهانم كان عندها عمها وخالها بزمتكوا في حد يعزم حد وهوه عنده في ضيوف اصلا الي هوه ايه ده في ايه او ايه الي بيحصل 

اول لما دخلنا سلمنا علي عمها الي بيوقع من الجلابية وعشق هي الي قالت عليه كده اول لما شفته وبعدها سلمنا علي خالها الي اول لما شاف عشق 

قالها: تعالي ياعسل اقعدي هنا جمبي 

وانا لما جيت اعود جمبها راح 

قالي: انا قولتلك تقعدي هنا لا اقعدي هناك وفعلا لقيت نفسي قومت وسمعت الكلام وقعت بعيد 

راح ضحك وقال: انه بيهزر معايا بس 

اه انا نسيت اقولكوا انا ابويا متوفي من وانا صغيرة وعايشة مع مامتي واخواتي انا عندي اخت اكبر مني واخين ولاد صم وبكم واحد بعد اختي وبعدين انا وبعدين اخويا الصغير نكمل بقي قصتنا 

ايريني:مامت غزل كانت عملالنا ايه بقي صنية مكرونة بالبشاميل وجلاش بالحمة المفرومة وسمبوسك بلحمة وكفتة والاكل كان حلو اوى بصراحة 

تسلم ايدك ياطنت بجد تعبناكي بجد شكرا من قلبنا بجد 

تاني حد اتعزمنا عنده كان انا وبدوا حصل زي ماكنا رايحين لغزل انا كنت معاهم في الفون بوصفلهم الطريق وهمي اتقابلوا مع بعض وانا فضلت معاهم في الفون لغايت ماقبلتهم واختهم علي بيتي 

ايريني بقي عايشة مع مامتها وباباها واختها واخوها الاصغر منها عايشين في بيت عيلة باباها عارفه بقطعكوا كتير بس معلش ياله نكمل 

بابا بقي اول لما شافهم حبهم جدا وماما كمان حبتهم واخواتي مقعدوش معانا كتير بس حبوهم قضوا اليوم كله معايا وكان يوم حلو كلو ضحك وهزار واخر اليوم نزلت وصلتهم وفضلت متابعاهم لغايت ماكل واحده وصلت بيتها

ساعتها احنا كنا في اجازة نص السنه وكانت خلصت ورجعنا الجامعة تاي وكنا كل يوم بنقرب لبعض اكتر واكتر عن اليوم الي قابلوا وبنرتبط اكتر من الاول وقد ايه طلعوا بنات لذيذه فعلا وبعد لما كنا مش بنطيق بعض بقينا اقرب ناس لبعض لا وبقينا علي طول مع بعض نخلص محاضرات في الجامعة ونكمل علي النت عمرى ماكنت اتخيل ان اكتر بنات كنت مش بطيقهم هيبقوا اكتر ناس بحب اتكلم معاهم وبحب قعدتهم جدا وبعشق ضحكنا سوا وجه اليوم الي اتعرفنا في علي فؤش وثائر كنا في الجامعة دخلنا وحضرنا محضراتنا زي كل يوم وخلصنا وقولنا هنوعد شويه مع بعض واحنا اعدين لقينا حياه قامت تسلم علي اتنين منعرفهمش 

غزل:هوه مين دول الي حياه بتسلم عليهم يابنات

عشق:انا اول مره اشوفهم معاها 

ايريني:انا كمان اول مره اشوفهم لما ترجع نسالها 

حياه وقفت معاهم شويه وخلصت ورجعت لينا تاني 

غزل:مين دول ياحياه الي قومتي تسلمي عليهم 

حياه:دول ثائر وفؤاد اصحابي لسه متعرفه عليهم بس باين عليهم انهم طيبين 

غزل:هوه انتي يابنتي اي حد كده تتعرفي عليه 

حياه:انتي عارفه اني بحب اتعرف علي الناس عادي يعني 

غزل:عادي ايه انتي اتعرفتي علي الدفعه كلها يابنتي في ايه

ضحكنا كلنا شوية وهما جم تاني يسالوا حياه علي حاجة فاعرفتهم علينا ومكناش بنوعد كتير مع بعض الي هوه لما يشوفونا هاي عاملين ايه الحمدلله بس كده وواحده واحده خدنا علي بعض وبقوا يوعدوا معانا وقربنا من بعض وبقينا اخوات وانا وحياه وعشق عمرنا ماشوفناهم غير اخوات ودايما بنقول احنا اخوات واصحاب  علشان لو بقينا حاجه تانيه هنخسر بعض واحنا مش عايزين نخسر بعض وبعدين احنا اخوات احسن مش هينفع نبقا حاجة تانيه غير كده


بحب كتابة الروايات

تعليقات