القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة

جليله والعقرب...1 شروق خالد حصريا على مدونة زمرد ممنوع النقل دون إذن الكاتبة

 



..جليله  والعقرب...1


شروق خالد 


حصريا على مدونة زمرد للكاتبة شروق خالد ممنوع النقل دون إذن الكاتبة حقوق النشر محفوظه لمدونة زمرد 

الحق يا عمده الحق يا عمده

يقوم...من مجلس الراجل  جلال ايه في يا ابن المركوب 


العفير...البت جليله  وافقه  علي المسقه  ومش راضيه تخلي حد يسقي الارض غيرها هي الاول وبتقول اللي الراجل فيكم ياجي


جلال...كيف بت المركوب تعمل كده 


احد..الرجله يقول بصوت واطي والله البت دي بميت راجل 


الاخر...بس هي وقعت مع الراجل الغلط 



علي الجنب


يعني ايه تسقي انت الاول هو كل مره هنقول ونعيد نحنا هنا اللي هنسقي الاول عاجبك ولا لا انتي حره



جليله ..بصوت عالي وتمسك البندقيه  برضو كده عجبني يا سيد الرجاله  هو حد قال حاجه  غير كده اسقي انت وانا المره  اقعد في الاخر علي شان الرجاله عيب لمه تقعد تسقي في اليل ولا ايه يا رحاله 


احد الرجاله ايه اللي بتقوليه ده يا جليله  احترمي  نفسك ابعدوا عني طريقنا 


جليله  ليه انا قولت حاجه غلط اسقي انت وانا اقعد بليل


مش عيب ولا غلط 


 ياتي اليها يجري احد الناس ويصرخ بصوت عالي 

يا ست جليله  يا ست جليله 


جليله..وهي تجلس في الارض بجوار  المسقه ويمسك  البندقيه في يدها مالك يا بتجري كده ذي ما يكون لدغك جنش 


يقع احمد بجوار جليله الحقي العقرب جايه ومش ناوي خير 



جليله...بثقه  يوبه هو اللي جابو لنفسه  وتقوم وتجهز البندقيه 


جلال...يقف بلحصان  وينظر اليها بقرف

انتي وبعدين فيك يا بنت فتحي مش هتجيبيها البر ليه كل يوم ليك مشكله في البلد وايه يعني لما الناس تسقي قبلك


جليله وهي تضع عصاها على الارض وتتكئ عليه وتنظر اليه من فوق لتحت وفيها ايه يعني لما اسقي انا الاول وبعد كده هم يبقى يسقوا براحتهم ولا عشان خاطر انا بنت وما فيش راجل في ظهري كلكم هتاجوا على اصحى وفوق يا جلال مش جليله لحد يجي عليها لا عاش ولا كان ده انا مهما كان بنت فتحي


جلال وهو ينظر اليها من فوق الحصان أقصر الشر يا بنت فتح وخلي الناس تسقي وعاجبك عاجبك تقضي في الاخر مش عاجبك شوفي حد يثقي لك مش عاجبك يا بنت الناس بيع الارض بتاعتك واشفي لك اكل عيش ثاني الارض والزرع مش للحريم الحريم لها البيت تخدم فيه وتحت البهايم اكثر من كده عمري ما شفت امراه تقف في الزرع خلص غور على داركم وقت ما اجي دورك في الزقي هخلي الغفير وهو اللي يسفي لك ارضي خلص غوري من هناك مش ناقص رص حريم انا كثير عادي



جليله وهي تقف فتقول بقوه اول حاجه انا مش همشي من هنا غير لما اسقي ارضي واي حد عايز يسقي 


بعدي الدنيا ما طراتش ولا ايه يا سيد الناس عايز تخلي حرمه تقعد في قصاص الليالي تسقف الارض كلام الرجاله ولا ايه والرجاله في النهار في عز الشمس وانا اقعد لاخر الليل 2 الصبح ده  كلام الرجالي 


ولا صح هي فينها الرجاله دي انا شايفه البلد دي ما فيهاش راجل لو فيها راجل ما حدش يقفني الوقفه العفشه دي 


 وتنظر الى جميع الرجاله التي تقف حولها


شروق خالد

بحب كتابة الروايات

تعليقات