القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة


 باقى الخاتمه

==========

وقف سياف ينتظر الطبيب  حتى ينتهى من  فحص والدته واجراء الاشعه٬والتحاليل اللازمه

خرج ليخبر سياف قائلا بحزن:

انا اسف  لكن والدتك حصل لها كسر بالعمود الفقرى

٬واشك انها تقدر تمشى تانى على رجليها لكن انا برضوا ها اعمل الى عليا٬ وفيه عمليه جراحيه ها اجهزها علشان نعملها ليها بأسرع وقت انا ها اطلب سيارة اسعاف علشان انقلها للمستشفى وان شاءالله نقدر نقلل الضرر

اومأ له سياف بحزن شديد قائلا:

-تمام يا دكتور الى تشوفه مناسب اعمله انا موافق على اى قرار تاخده

تم نقل والدته الى المشفى واجراء عمليه جراحيه لها وقف سياف ٬وانضم اليه اشقائه٬ ومازن ٬واهله للاطمئنان على والدته 

٬وما ان خرج الطبيب من غرفه العمليات صاح به سياف واخواته قائلين بقلق طمنا يادكتور ايه الاخبار؟!

اجابهم قائلا بجديه شديده :

-للاسف العمليه ما نجحتش, وها تفضل طول حياتها قعيده كرسى لازم تحمدوا ربنا انها مازالت حيه ترزق اصابه زى دى كان ممكن تسبب ليها وفاه بس لولا ستر ربنا وتدخلنا السريع كنا فقدناها للابد 

اجابوا جميعهم قائلين معا:

-ونعم بالله العلى العظيم. طيب نقدر ناخدها البيت امتى يا دكتور؟!

الطبيب بعمليه شديده :

-كمان شهر تقدر ترجع معاكم نكون اطمنا على انها تقدر تتحمل الصدمه علشان ميحصلش ليها اى مضاعفات

غادر الجميع بعد ان اطمئنوا عليها٬ وتأكدوا انها بخير 

عاد الجميع الى المنزل٬ وبدأ سياف الاعداد لزفاف مازن ٬وزينب لعله يدخل السرور على قلب والدته ويجعلها تفرح قليلا 

انهمك. فى اكمال فرش الشقه الخاصه بمازن وزينب 

وما ان. انتهى حدد موغد حفل الزفاف بحيث يوافق موعد خروج والدته من المشفى

ذهب ليحلب والدته من المشفى وكان قد اجر لهم شقه جديده ليقيموا بها وحين كاد يغادر الشقه بعد ان ساعد والدته. على الصعود امسكت والدته بيديه ونظرت اليه نظرات مليئه بالرجاء

٬وهي تبكى بشده 

حاول ان يحرر يديه من يديها لكنها تشبثت بها ولم تتركه استدار اليها قائلا بجمود:

-سيبى ايدى من فضلك لسه ورايا شغل كثير. لازم اعمله

تحدثت اليه قائله بصوت واهن :

-ارجوك سامحنى يا سياف انت قلبك كبير افتكر ان انا ربيتك من وانت صغير وحبيتك اغفرلى غلطى فى حقك خلينى اموت وانا مرتاحه

اجابها قائلا بجمود شديد:

-انا مسامحك خلاص علشان خاطر اخواتى ٬وعلشان خاطر رجاء فريده ليا اللى انت اذيتيها كثير

تركها ٬وغادر بعد ان انتهى من حديثه ليقوم بالترتيب لحفل الزفاف 


بمنزل والد فريده قام والدها بطرد زوجته نرمين بعد ان استرجع منها كل ما سلبته منه وحدثها قائلا وهو ينظر اليها بشماته شديده :

-برا يلا يا حقيره ها ترجعى للشارع الى جيبتك منه ٬واخدت منك كل اللى اخدتيه منى وده جزاءك انك تبقى بالشارع

ما ان استمعت نرمين لحديث زوجها ٬وبعد ان اكد لها بالمستندات انه استرجع كل ما اخذته منه اخذت تصرخ بهستريا ٬واخذت تندب حتى فقدت عقلها واحذت تركض بالشارع غير مصدقه انه قد خدعها هو وابنته فهاتف والد فريده المصح العقلى لا خذها وتم ايداعها بأحد المصحات العقليه الى ان وجدوها ذات يوم قد قتلت نفسها بملائه الفراش ٬وتلك كانت نهايتها

........

بالحاره ذهب سياف برفقه مازن لجلب. شقيقته من مركز التجميل واعطاها لمازن ٬وهو ينظر اليه بتوعد شديد قائلا :

-اوعى تفتكر فى يوم انك تزعلها والا متعرفش انا ممكن اعمل فيك ايه ها اعلقك على باب الحارة وها اخليك عبره للكل 

ضحك مازن٬وهو يرمق زينب بنظرات تقطر عشقا قائلا:-

مقدرش ازعل حته من قلبى يا اسطى ده زينب غاليه قوى عندى. انا لو اطول اجيب لها حته من السماء مش ها اتأخر انت متعرفش انا بقالى قد ايه مستنى الليله دى

ربت سياف على كتفه بحب كبير واحتضن شقيقته قائلا بحب كبير:

-ربنا يهنيكم ببعض ,ويبعد عنكم كل شر انت ابن حلال يامازن٬ولولا كده عمرى ما كنت اوافق اجوزك اختى

قاد. سياف السياره التى قام بأستجارها ٬وتزينها 

ما ان وصلوا الى منصه حفل الزفاف توقف سياف 

بالسياره وساعد شقيقته على الترجل من السياره وقام بتسليمها الى يد مازن قائلا بحب كبير:

-ربنا يهنيكم. يارب يا حبايبى ويجعل كل ايامكم سعاده

زينب ومازن بحب كبير:

-ربنا يخليك انت لينا يا سياف ويبارك لينا فيك صعدوا جميعا على منصه الفرح عاد سياف ليساعد فريده على الصعود الى المنصه لتهنئ مازن وزينب. بحب كبير 

حيث اقتربت من زينب واحتصنتها قائله بسعاده شديده

الف مليون مبروك يا حبيتى ربنا يهنيكم يارب 

وتقضوا العمر كله بحب وسعاده

بدايتها زينب العناق قائله :

- يارب يا فريده عقبالك انت وسيفو يارب 

فريده بحب كبير وهي تمد يدها اليها بصندوق قطيفه صغير قائله بحب كبير :

-دى هديه صغيره بمناسبه جوازك 

اخذت منها زينب الصندوق وهيا تشعر بسعاده شديده قائله :

-ربنا يخليكي ليا يا ريده متحرمش من ذوقك ابدا 

اخذ الجميع يرقصوا معا فرحين بزفاف مازن وزينب 

حتى ان سياف شاركهم الاحتفال 

وحين انتهى حفل الزفاف غادر مازن برفقه زوجته متوجهين الى منزلهم سيرا على الاقدام وسط احتفال الجميع وقبلوا والدتها وتمنت لهم حياه سعيده قائله:

-ربنا يتمم فرحكم على خير. ويجعل كل ايامكم فرح وسعاده

قبل مازن وزينب يدها قائلين بود :

-ربنا يباركلنا فيك يا امى وميحرمناش من وجودك ابدا 

غادروا بعدان ودعوا الجميع 

وذهبوا الى منزلهم 

وما ان دخلوا الى شقتهم حملها مازن بين يديه وهو يهلل بسعادة شديده قائلا:

-ياه ٬واخيرا جه اليوم اللى بنتظره من سنين طويله انا مش مصدق نفسى يا جدعان حد يقرصنى او يضربنى قلم. علشان اتأكد ان الى انا شيفه ده حقيقى

تخلصت زينب من يديه ٬وركضت الى الغرفه لتهرب منه 

وكادت ان تغلق الباب لتمنعه من الدخول 

لكنه كان اسرع منها ودلف الى الغرفه مانعا اياها من اغلاقها واحتضنها بشوق شديد مقبلا اياها عده قبلات متفرقه على وجهها ٬وشعرها 

ابتعدت عنه قائله بخجل شديد :

-مازن بس بقى انت بتكسفنى كده 

مازن وهو يتأملها بحب كبير قائلا:

-ما تحاوليش يا زوزوة مش ها اسيبك النهارده كفايه صبرت كل السنين دى خلاص صبرى نفذ مش ها اقدر اصبر اكثرمن كده 

تعالى هنا مش ها اسيبك تهربى منى قام بفك سحاب فستانها بينما هيا كانت تشعر بخجل شديد من اثر لمساته الجريئه٬ والتقط شفتيها مقبلا اياها بشوق جارف وهو يقترب بها من الفراش غير عابئا بشئ سوى انه مع من اختارها قلبه٬ وتمنى ان. تبقى معه الى نهايه العمر

ما ان وصل الى الفراش حتى غمرها بين يديه بحب كبير 

وابحر بها الى عالمهم الخاص ليعبر لها عن مدى حبه ٬و شوقه لها


فى الصباح ذهبوا جميعا للاطمئنان على زينب ومازن ٬وحتى يأخذوا لهم فطار العرائس كما هي العاده 

٬وبعد ان جلسوا قليلا برفقتهم تركوهم٬ وغادروا بعد ان هنئوهم بسعاده

بعد مرور عده ايام كان سياف انهى أوراق مكتب الامن الخاص به واقام له افتتاح كبير بحضور الجميع وهنئنه كل اهل الحاره وجميع زبائنه بأفتتاح هذا المكتب ودعت له والدته قائله بحب :

-ربنا يجعله وش الخير عليك يا ابنى ويرزقك ويوسع رزقك كمان وكمان 

هنئته فريده ايضا قائله,وهيا ترمقه بفخرشديد:

-مبروك عليك يا سياف الف مبروك يارب دايما فى تفوق ,وتقدم 

رمقها بنظرات تقطر حبا قائلا:

-كله بفضلك يا فريده, وبفضل دعمك,وتشجعيك ليا انت لولا وجودك فى حياتى مكنش حياتى ها يكون ليها معنى

متعرفيش انا بعد الايام ٬والليالى ازاى علشان نتجوز. ٬وقريب قوى ها نتجوز ٬وربنا يقدرنى٬ و اعيشك بمستوى احسن كمان من الى كنت عايشه فيه

فريده بحب كبير 

-وجودك فى حياتى كفاية انا عايزاك انت بس يا سياف لا يهمنى لا مال ٬ولا مستوى ٬ولا حاجه كفايه عليا انك تحبنى من قلبك ٬واحس بالامان معاك كل ده كفايه انا مش عايزه اكتر من كده 

سياف بحب كبير :

- يخليك ليا يارب يافريده وما يحرمنيش منك ابدا ياغاليه يا احلى حاجه فى حياتى

مرت الايام ٬وسياف يعمل بجد ليل نهار حتى يستطيع ان يوفى بوعده لفريده ٬وما ان انتهت عدتها ذهب الى المأذون٬ وعقد قرانه عليها 

٬وبعد ان انتهى المأذون من عقد القران غادر بعد ان تمنى لسياف حياه زوجيه سعيده بارك زينب ٬ومازن لسياف قائلين بسعاده:

-الف مبروك. يا اسطى ربنا يهنيكم يارب انت تستاهل كل خير يا اسطى٬ والست فريده بنت اصول ٬و بتحبك رينا يجعل حياتكم مليانه سعاده 

سياف وهو يرمق فريده بحب كبير :

-ربنا يخليكم يا حبايبى تسلمولى٬ وعقبال ما افرح بعوضكم قريب 

اقتربت والدته من حيث يجلسوا وهتفت موجهه حديثها لفريده قائله بحزن شديد وندم كبير :

-حقك عليا يا فريده ياريت تسامحينى انت٬وابنى انا عارفه انى حاولت افرق بينكم كثير لكن حبكم انتصر فى النهايه ربنا يهنيكم يارب ويحعل حياتكم كلها سعاده وحب 

فريده وهي تنظر اليها بود كبير :

-سامحتك يا طنط كفايه انك حاسه بالندم انا عارفه انه كان غصب عنك علشان كده مش زعلانه منك وسياف كمان مسامحك ده مفيش اطيب من قلبه 

والدته بحزن شديد:

-ربنا يخليك يارب يا فريده بنت اصول بصحيح

ما ان غادر الجميع المنزل

غمرها سياف بين يديه ضامما اياها الى صدرة بعشق جارف ,وشوق شديد جاهد كثيرا الايام الماضيه للتحكم به

٬ولكن الأن لم يعد قادرا ان يخفى شوقه بعد الأن 

ابعده عن صدره ليقبلها بعشق جارف٬وشوق كبير ويداه تضمها اليه يود ان يخفيها بين ضلوعه

ابتعد عنها مرغما ليتأمل كل انش بها شعرها الحالك السواد كليله مظلمه ليس بها قمر شفتيها الشهيه التى دائما ما تمنى ان يقبلها حتى تنقطع انفاسه

حدثها بصوت تهدج من عمق ما يشعر به من مشاعر جاهد كثيرا بالايام الماضيه للتحكم بها:

-بحبك يا فريده يا اجمل واحلى حاجه حصلتلى فى حياتى

احمرت وجنتيها خجلا من حديثه واعترافه لها قاومت شعورها بالخجل قائله بسعاده شديده وشعرت كأنها. تحلق بالسماء بعيدا بين الطيور والفراشات :

-اخيرا يا سياف قولتها ياه بجد انا مش مصدقه كم السعادة. 

اللى انا فيها ٬وانا مش بس بحبك انا بعشقك يا سيفو بدوب من لمسه ايدك 

سياف بعشق جارف :

-كلها ايام يا قلبى ٬وتبقى معايا للابد بجهزلك مفاجأة ها تعجبك قوى ٬وها اعملك فرح يتحاكى بيه البلد كلها 

عادت فريده لاحتضانه قائله بسعاده شديده:

-ربنا ما يحرمنى منك يا سيفو

بعد مرور عده اشهر اقام سياف حفل زفاف اسطورى لفريده ٬و احتضنها ورقص برفقتها بسعاده شديده 

وهو يهمس لها بعشق جارف قائلا :

-بعشقك يا ريده يا اجمل٬واحلى حاجه حصلتلى في حياتى ما ان انتهى حفل الزفاف ساعدها على الصعود الى السياره بعد ان اخبر الجميع انه سيسافر برفقتها لمكان بعيد 

وضع شريطه سوداء على عينيها ثم غادر متوجها الى حيث المفاجأة التى اعدها اليها وبعد ان وصل ترجل من السياره٬ وساعدها على الترجل٬ وسار برفقتها الى ان وصل امام الفيلا٬ ونزع الغطاء من فوق عينيها هاتفا بها بسعادة 

شديده دى اقل حاجه اقدر اقدمها لحبيتى٬ ونور عينى ٬ونور حياتى 

ما ان رفعت فريده عينيها لتتأمل واجهه القصرحتى شهقت قائله بغير تصديق ٬والسعاده تغمرها بشده

٬وهيا تقرأ الاسم المكتوب على مقدمه القصر قائله بسعاده شديده :

-لله ياسيفو اسمه حلو قوى حلو الاسم ده 

شمس ظلامى لكن قولى ليه سميته كده؟!

سياف بعشق جارف علشان ده بيتك انت ٬وانت ياحياتى

بكت فريده من شده ما تشعربه من سعاده قائله :

-ربنا يخليك ليا انا كل يوم بتأكد انى اخترت صح 

وبما ان احنا بنبدأ حياه جديده حبيت اقولك على حاجه مهمه :

-انا هي فراواله اللى كانت بتلعب معاك واحنا صغيرين. وده القلب الى مقفول من يوم ما اتقابلنا ومفتاحه معاك يا حبيبى. انا بعشقك يا سياف 

سياف وهو يحملها ويدور بها بسعادة شديده قائلا بعشق جارف

-كان قلبى حاسس انك ملكه من زمان ياريده 

حملها,وتوجه بها الى غرفتهم, وما ان وصلا الى الغرفه لم يمنحها فرصه لتهرب من يديه ونزع ملابسه وحملها الى الفراش وقبلها بشوق جارف عده قبلات وابحر معها الى عالمهم الخاص وبعد عده ساعات ابتعد عنها لينظر اليها. بغير تصديق قائلا:

-انا مش مصدق نفسى بجد يا فريده انا اول حد فى حياتك متتصوريش سعادتى قد ايه 

نظرت اليه فريده بخجل شديد قائله :

-بس يا سيفو ما تكسفنيش 

هتف سياف قائلا, وقد فقد كل ذرة عقل لديه :

-فريده ما تنطقيش اسمى بالشكل ده تانى انت مش قد اللى ها يجرالك لو نطقتيه تانى كده 

غمرها بشوق جارف ٬وعاد ليبحر بها من جديد فى عالمهم الخاص 

بعد مرور عامين ركضت فتاه صغيره نسخه مصغره من والدتها وصعدت الى حيث ينام سياف وقبلته بوجنته قائله 

-بابى بابى قوم يلا علشان نفطر يا بابى 

قبلها سياف قائلا بحب كبير:

-حاضر يا ست دارين انا ها اقوم اهو انت عارفه بس لو مكنتش بعشق امك كنت اكلتك 

جلسوا معا متجاورين هما الثلاثه هو٬ وفريده٬

ودارين همس سياف لفريده قائلا بنبرة تقطر عشقا:

-بعشقك ياريده ربنا يخليك.ليا.

اندست بين احضانه قائله بعشق جارف

٬وانا بعشقك ياقلب ريده

تمت بحمد الله.

الى اللقاء فى الجزء التانى


تعليقات