القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة

 



جليله والعقرب... 3

 بقلمي شروق خالد 


في بيت جليله في بيت صغير جدا اوضه وصاله ومطبخ وحمام

الاب على السرير عاجز مكاني شوفي بنتك يا حليمه عملت ايه شوفي بنتك عملت ايه هي بنت مش هتجيبها لبره ابدا كل ما تطلع من الدار دي وتروح تعمل مصلحه في الارض لازم تتعرك مع اهل البلد انا قول 100 مره قلنا البت صوتها ما يطلعش


حليمه وهي تنظر اليه بغضب بقول لك ايه سيب البنت في حالي البنت البنت وقفانه وصل الرجاله دي كلها وبتاخد حقها منهم هي ما غلطتش في حاجه الكل جاي عليه ليه ما حدش سايبها في حالها كلها بدل ما انت تقف معاها وتقول لي كلمتين يشجعوها على اهل البلد دي



فتح يعني عايزاني اعمل ايه يعني اقول لبنت تركب دماغ وتتخانق مع اي راجل في البلد وبعدين ايه اللي هيحصل غير اني هخسر بنت عمري ما اهل البلد هيسكتوا ليه اللي هيبقى فيه مجلس وفي حكم عليه واللي هيقولوا المجلس والحكم لازم هيتنفذ وانا مش عايز اخسر بنت ولا اخسر الارضي اللي ناكله منهم عيش عايزه بعد العمر ده كله اروح واقعد على الجامعه اشحت مش كفايه اللي احنا جايبين لقمه العيش بطلوع الروح



حليمه عشان كده تقف مع بنتك ان هي واقفه في الارض وبتسرع وبتشوف كل طلبات الارض وطلباتنا حرام عليك تبقى انت والناس والارض عليها


بعد مده تدخل جليله البيت وهي فرحانه جدا ان هي اخلص الزقي الارض في عز النهار وتحمل على ظهرها شيلها من البرسيم وتدخل بها البيت وترميها بجوار الباب وتدخل عند ابوها جوه مالك يا ابوي ايه اللي مزعلك انت وامي نفسي في يوم اجي القاكم حلوين ومصالحين مع بعض مش كل ما اجي القاكم متخانقين واشوفكم صوتكم جايب لاخر البلد حرام عليكم


الاب بغضب بصوت عالي حرام عليك انت يا بنت اللي بتعمليه ده ليه صوتك في البلد مسمي عليها كل مره تطلع من البيت وتروح الارض اهل البلد كلها يقولوا جليله عملت وسوت مع العقرب حرام عليك يا بنت نحن مش قده


جليله وهي تترك ابوها وتفك الحبال من شيله البرسيم وتاخذ شويه في يدها وتدخل بهم جوا الحوش عند جاموسه وترميهم لها وتخرج مره اخرى لابوها وتقول له وهي تقعد تحت رجله على الارض وتمسك يده وتبوسها والله يا ابوي انا ما قلت له حاجه هو اللي جيه وراكب دماغه عايز اهل البلد تسقي الاول وانا اعمل ايه يا ابويا اقعد انصاص الليالي بره ما يرضاش حد يا ابوي ده مسلم ولا مسيحي شوف الحل انت ابويا ايه وانا هعمله لو قلت لا اني اقعد لغايه الساعه 3 او 4:00 الفجر في الارض والله يا ابوي انا هقعد عمري ما هتنيلك كلمه بس الرجاله ابويا ارضع في عز النهار يا ابوي وانا اللي اقعد في اخر الليل ليه ليه مش حرام عليهم


الاب وهو يا يمسك في يد بنت ويبوسها ويبكي معلش يا بنت حقك عليا لة كان معايا ولد مطنش هيعمل عمايل دي كلها ان انت بتعمليه واقفه البلد دي على لوحدي مكانها جبنا حقنا من اهل البلد دي اهل البلد دي عايزه البني ادم اللي يكون قوي راجل يقدر يقفلهم اهل البلد كلتهم ظالمين ما فيش حد فيهم بيبدوا نفسه على حاله انا عارف يا بنتي ان انا مشلول انا فيه نت مش قادر اساعدك في اي حاجه حقك عليا يا بنتي لو انا قادر اقوم من مكاني ما كنتش خليتك وقفت الوقفه دي جنب الرجاله


جليله وهي تمسح دموعها وتترمي في حضن ابوها ما تقولش كده يا ابوي انت معودني في وش الزعيم وما خفش من حد وحق هجيبه لو من مين اللي هيهمني عقرب ولا تعبان


يلا انت ارتاح يا رجل يا عجوز وسيبك من الكلام الفاضي ده

وتقوم وتبوس فتحي من حده


فتحي انا مش عجوز يا حيوانه 


جليله..خلاص بكره اشوف ليك عروسه 👰 ايه رايك وسيبك من المره الكركوبه دي


حليمه. .وهي تمسك المكنسه في يدها عايزه تجوزه عليا بعد العمره ده 

كله يا جزمه تعالي هنا ويجري عليها


جليله...تجري وانا مالي ماهو عسوله وانتي عجزتي

قتحي...يبتسم ربنا يبعد عند ولاد الحرام يا قلب ابوكي


عند جلال 

وهو ينام علي السرير ويضع يده تحت راسه ويفكر في جليله مش عارف انا ليه شغال نفسي بيكي كده ويتقلب علي جمبه الاخر ويغمض عينه وتاتي صوره جليله لهو يقوم وهو مفروغ ويصرخ وبعدين ما تبعدي عني بق انا مش ناقص ليه ليحصل كده معايا

شروق خالد

بحب كتابة الروايات

تعليقات