روايه خيانه مشروعه
للكاتبه مي احمد
الحلقه العاشره
مليكه بصدمه/ انتي
ميرا/
ايوه انا ازاي تعملي كده
مليكه /اعمل ايه
ميرا/ ازاي قدرت تخني اختك وازاي قدرتي تخلي ابني اللي انا دايما معلماه على الاخلاق يعمل معاك الحاجه القذره دي
مليكه/ انت بتقولي ايه انت جايه لي بالليل في الوقت ده عشان تقولي لي الكلام الفارغ ده
ميرا/ لا يا حبيبتي انا شفتك وانت خارجه تعيطي من
من اوضه ابني والاسوء من ده كله اني سمعتك وانت بتعترفي بقدرتك انت وهو
ملكه/ انت بتقولي ايه الكلام ده ما حصلش
مير/ا لا يا حبيبتي حصل بقول لك حاجه كمان انت لما جيتي في البيت فكرت ان ما فيش حد لكن انا لحظي السيء جوزي اضطر يسافر في شغل وانا عشان ابني قاعد لوحديه وملاك مسافره
قلت اجي اقعد مع ابني شويه يا ريتني ما جيت
ملكه بوجع
ايوه انا عملت كده ما تلومنيش لوميه هو عقبيه هو ليه جايين كلكم عليا انا ما غلطتش هو اللي غلط لما بص الحاجه مش بتاعته انت عارفه اكثر حاجه وجعاني في الموضوع ايه ان انا للاسف بعد كل اللي عمله مش قادره اكرهه ولا هخلي ابني
يكره ابوه
ميرا بصدمه/ انت بتقولي ايه انت حامل في الحرام من ابني انت ازاي قدرت تعملي كده
مليكه /ا اعمل ايه ما تسالينيش السؤال ده اسالي ابنك لما يواجه الكل ويقول لهم اني حامل منه يبقى ما عنديش اي اجابه تانيه غيرها
ميرا /انا جيت اتكلم معاكي في الموضوع ده بلاش تدمري حياه ابني
مليكه/ وهو ما فكرش لكده لما عمل علاقه معايا ما فكرش في كده لما كان بيتمتع معايا اتكلمي ساكته ليه انا مش هخلي ابني يتحمل غلطه حد تاني ابني هيجي ويظهر في المجتمع
ميرا /خلاص انا موافقه قولي لي بقى ايه خطوتك انك تخلصي من ملاك
مليكه باستغراب /بالسرعه دي انا فكرتك انك جايه عشان تراجعيهم لبعض
ميرا/ انا فعلا متضايقه منك انت وابنك عملته كده بس انت دلوقتي حامل في حفيدي وانا لازم
ابص على مصلحتي ومصلحه العيله ملاك مين دي
اللي اديها اسم العيله وهي اصلا ما تستاهلوش
ملكه /يبقى اتفقنا انا هقول لك هنعمل ايه
وابتدوا يخططوا ويقولوا الخطط لبعض ويتناقشوا لتدمير علاقه ملاك وجاسر اكثر ما هي متدمره ميرا مشت ورا مليكه وما شافتش ملاك لما دخلت البيت
كرها وغريتها على ابنها عمو عيونها وما خليهاش تشوف الصح من الغلط ولا الحرام من الحلال
***********
في صباح يوم جديد
كان جاسر فرحان ومتهيا ان هو يقضي اليوم كله مع ملاكه راح على اوضتها عشان يصحيها بس لقاها قافله الباب عليها بالمفتاح استغرب بس ما عطاش الموضوع اهميه وخبط على الباب لغايه ما سمع صوتها وهي بتقول شويه وهبقى تحت يا جاسر انزل انت الاول
جاسر بحب/ حاضر يا حبيبتي انا هنزل الاول
نزل وسابها وهو بيفكر هي ليه بتعمل كده
اما هي كانت واقفه ورا الباب بتاخد نفسها بصعوبه مش قادره تسمع صوته مش قادره تبص في وشه بس مجبوره عشان تكمل انتقامها وتوري له ان الخيانه مش بالبساطه اللي هو كان متوقعها
بعد شويه وقت نزلت على الدرج بفستانها الاصفر صيفي وشعرها المموج وعينيها الزرقاء وحاطه روج احمر كناري كانت ايه في الجمال والرقه قعدت بكل هدوء وابتدي تاكل في صمت غريب
جاسر لحظه سكتها وان هي ما بتاكلش ماسك ايديها بحب وقال ما بتاكليش ليه يا حبيبتي
اول ما احط ايده على ايديها حست كان في س*كينه اتغ*رزت في قلبها بعد ت ايديها فورا عن ايده وكانها مش طايقه حتى لمسته ايده هو لاحظ كده واستغرب منه
الحركه اللي عملها عملتها بص لها وقال في ايه يا ملاك من ساعه ما رجعت وانت مش على بعضك هو انا زعلتك في حاجه حد ضايقك وانا ما اعرفش
ملك بهدوء/ لا ما حدش ضايقني بس انت فاجئتني يعني بالحركه اللي انت عملتها انا تعبانه ويعني تلاقيني مش متزنه شويه
جاسر باستغراب/ حركه ايه انا بمسك ايدك عادي يا حبيبتي
ملاك/ خلاص يا جاسر انا تعبانه مش قادره اتكلم
جاسر /مالك يا حبيبتي سلامتك من التعب
ملاك/ نفسيتي تعبانه شويه فكنت عايزه اخرج واتفسح مع اصحابي النهارده في النادي وارجع لحياتي الطبيعيه ايه رايك انت
جاسر باستغراب/ براحتك يا حبيبتي بس انت بتقولي تعبانه هتقدري تروحي النادي
ملاك ببصه غريبه/
ايوه هقدر اروح انت فاكرني عجزه زي ما انا ولا ايه لا انا خلاص الحمد لله اتعافيت
جاسر بحب/ زي ما تحبي لو ده هيبقى كويس لك اعمل لي ريح
ملاك /ماشي يا حبيبي تسلم لي
وقامت وخرجت قدامه مستغرب من طريقتها مش دي ملاك اللي بيحبها ايه اللي مغير ملاكه بس هدي نفسه ان اكيد نفسنا تعبانه من العمليه وعايزه ارتاح شويه ما رضيش يضغط عليها وسابها وراحه الشغل
في نفس الوقت في بيت مليكه كانت مليكه جهزت كل لبسها في شنطه الخطوه الجايه اللي هي هتعملها
خدت الشنطه الهدوم وحطتها في العربيه وراحت على الشركه وسبت الشنطه في العربيه
في الشركه كان جاسر احد بيهتم بشغله بعنايه وخصوصا النهارده هتبدا الدراسه وهو لازم يروح الجامعه بعد ما اخلص كل الاوراق اللي قدامه جهز شنطته علشان يروح على الكليه وهو خارج قبلته مليكه
مليكه/ على فين
جاسر/ انا رايح الكليه خلي بالك من الشركه على مرجع
مليكه بغيره/ انت ليه ما قلتليش انك هترجع على الكليه
جاسر/ مليكه مالك الضبطي ما تنسيش ان احنا في الشركه وانت مش وليه امري عشان تساليني
مليكه/ انا ما كانش قصدي حاجه بس انت عارف انك وسيم وكل البنات اللي في الكليه بيعجبوا بيك وانت عارف ان انا بغير عليك عشان كده
جاسر بغضب/ مليكه ما تخلينيش اعلي صوتي عليك روحي من وشي دلوقتي احنا قلنا ايه خلاص علاقتنا انتهت ويكون في علمك انا خلاص تبتل لي ربنا وهبعد عن اي حاجه تدمر علاقتي انا ومراتي وانت اولهم يا مليكه عشان كده اخر انذار ليكي
مليكه بابتسامه مستفزه/ماشي يا جاسر ابقى خليها تنفعك ابقى شوف مين فينا اللي هيكسب في الاخر سلام يا جوجو
قالت كلامها وراحت على مكتبها باريحيه
اتعصب جدا من كلام وراح علي كليه
في مكان تاني في النادي كانت ملاك قاعده مع صداقتها ناريمان
ناريمان/ عاش من شافك ولا كان ليكي اصحاب يا واطيه
ملاك /انت عارفه من ساعه الحادثه وانا مش بخرج بره البيت خالص
ناريمان بحب اخوي/ الحمد لله يا حبيبتي ربنا يقومك لنا بالسلامه اكيد ده كان اختبار من ربنا عشان بيحبك
ملاك /معاكي حق بس في موضوع كنت عايزه اقوله لك
ناريمان /موضوع ايه اتكلمي يا حبيبتي
ملاك بدموع /موضوع عمرك ما كنت تتخيليه
ناريمان /احكي لي حبيبتي مالك
ملاك بعد ما حكيت لنرمين كل حاجه
ناريمان/ انت متاكده من الكلام اللي بتقوليه ده
ملاك/ ايوه متاكده مش عارفه اعمل ايه ولا انتقم منهم ازاي
ناريمان بتفكير /انا هقول لك تنتقمي منهم ازاي هو ما فيش غيره اسر
ملاك اسر
ستوب يتابع
روايات الخيل المشروعه
الكاتبه مي احمد الحلقه 11
ملاك بصدمه/ اسر انت متاكده
ناريمان/ ايوه متاكده هو ما فيش غيره وانا هقول لك تعملي ايه
ملاك بعد ما قالت لها على الخطه نارميان بس كده ممكن يحصل فيها مشاكل
ناريمان بثقه/ ما تخافيش لازم ندوقوهم من اللي هم
شربه لك خليكي واثقه فيا
ملاك /انا ما عنديش حل غير اني اوثق فيك ربنا ما يحرمني منك ابدا
ناريمان وما يحرمنيش منك يا قلبي يلا بقى اطلب لنا حاجه ناكل
ملاك/ههههههههههه ماشي يا حبيبتي
******************
بعد ما اخلص اليوم بتاعه في الشغل قرر ان هو يروح على النادي عشان يرجعها بالمره يقضي شويه وقت معاها
وقف عربيته ونزل منها عند النادي ودخل بيدور عليها بعينيه لقيها قاعده مع ناريمان وبتضحك وفي واحد ثالث قاعد جنبيهم وبيضحك معاهم بطريقه غريبه شعلت فيه نار الغيره راح عندهم عصبيه مفرطه
جاسر بصوت عالي/ ملاك
بصيت له بخوف واستغراب ان هو ايه اللي جابه هنا
ملاك /ايوه يا جاسر ايه اللي جابك هنا دلوقتي.
جاسر/ ايه ما كنتش عايزاني اجي ولا ايه
ملاك /لا عادي بس اتفاجئت انك جيت هنا
جاسر /اه اتفاجئتي على العموم انا جيت لاني حبيت اقضي شويه وقت معاكي وبعد كده نروح على البيت مش تعرفيني مين ده
ملاك /ده فريد جوز ناريمان كان صادقنا ايام الجامعه
جاسر بابتسامه بهته/
تشرفنا يا استاذ فريد عن اذنكم قال كلامه وشدها وماشيه وهو حاسس ان في نار في قلبه بيحبها بيغير عليها بجنون من زمان مش من دلوقتي ما يقدرش يشوف اي حد قاعد جنبيها
ملاك بعدت ايدها عن ايده بعصبيه
واتكلمت وقالت انت ايه اللي عملته ده خليت منظري قدامهم زي الزفت انا مش فاهمه فيها ايه يعني لو سلمت عليه وقعدت معانا ما هو كان قاعد مع مراته
جاسر بعصبية/
ملاك انت عارفه كويس قوي اني ما بحبش اقعد مع حد انت عاجبك بصته ليكي
ملاك /نعم انت بتقول ايه انت واعي نفسك بالكلام اللي بتقوله ده جوز صاحبتي وعمره ما يفكر يبص لي بصه مش كويسه ولا انت تفكيرك كله غلط
جاسر بجنون وصوت عالي/ملاك قفلي على الموضوع دلوقتي وبعدين تقصدي ايه بكلمه ان تفكيري كله غلط انت عارفه من زمان اني بغير عليك من اي حد ومن اي مكان
ملاك /خلاص يا جاسر اعمل اللي انت عايزه لان فعلا تعبت قالت كلامها وثابته وركبت العربيه
مسح على وشه بعصبيه شديده من نفسه ومن غيرته ليه تخنقها ومش بايده بيحبها وما بيتمناش ابدا ان هو يزعلها بس غصب عنه بيحصل كده ركب العربيه هو يبص عليها لقاها بصه من الناحيه الثانيه
ومش راضيه تبص له اتنهد وهو ساكت بعد شويه وقت كان وصلوا على الفيلا كل واحد فيهم طلع بالعربيه ودخلوا على الفيلا اللي اتفاجئوا من منظرها كانت مركبين زينه وعاملين احتفال صغير بمناسبه عمليه عمليه ملاك مامتها وباباها كانوا جايبين لها هدايا وعازمين العيله والاقارب
ملاك بفرحه/ كل ده عملته عشاني انا مش عارفه اقول لكم ايه بجد
نيره بحب/ ربنا يخليكي لينا يا حبيبتي ونعيش ونفرحك انت اغلى حاجه في حياتنا يا ملاك يلا شدي حيلك عشان تجيبي لنا نونو صغير
ملك بحزن/ ان شاء الله
جاسر قرب منها وحط ايده حوالين كتفها وقربها منه وهمس في ودنها باعتذار انا اسف سامحيني مش هكررها تاني بس انت عارفه اني بغير عليك وبحبك قد ايه
غمضت عينيها بالم كانت نفسها تصدقه كانت نفسها تسامحه مش قادره تبص في وشه بعد اللي عمله الخيانه الكبيره اللي طعنها فيها ما تخليهاش حتى تبص في وشه مش تكلمه مش تعتبره زوجها ابتسمت ابتسامه بهته وهزه ترسه بالموافقه ان هي
سامحته وبتنزل اغاني رومانسيه وكل واحد بياخد الكابل بتاعه وبيرقصه
وميرا كانت قاعده بصلها بحقد حتى بعد ما ملاك اتعافيت ما قدرتش احبها لانها بنظرها اخذت ابنها منها ولانها ما كانتش عايزه يتجوزها ملاك كانت عايزه تتجوزه بنت اختها فريال لكن هو اختار ملاك وما رضيش يتجوز غيرها
جاسر/ قربي يا ماما ارقصي معانا قاعده لوحدك
ميرا/ ولا يهمك يا حبيبي انا مرتاحه كده روح انت افرح
وبدات الاغاني والافراح وكلهم بيرقصوا
لحد ما جات مليكه وهي لابسه فستان سهره اسود وحاطه ميك اب اوفر قربت منهم واتفاجئت
بملاك وهي بترقص بين احضان جاسر وهو مبتسم
ملكه كانت لسه رايحه لهم وقفتها ايد ميرا وهي بتبص لها بتحذير
بعد ما خلص الرقص
مليكه/ قربت من ملاك ان انت ماشيه على رجليك يا قلبي الف مبروك يا حبيبتي
ملاك بحزن وابتسامه بهته/ الله يبارك فيك
ميرا ا/ انا هنقعد هنا
جاسر باستغراب /تقعدوا هنا ليه
ميرا/ ايه يا جاسر مش عايز امك تقعد معاك ولا ايه يا حبيبي
جاسر/ لا يا امي انا بس استغربت انت تقعدي براحتك وفي المكان اللي يريحك
ميرا /تسلم لي يا حبيبي يلا كملي احتفالكم انتم وانا هطلع ارتاح شويه
ميرا/ بصت لملاك بقرف وركبت على اوضتها
فدوى/ الف سلامه عليك يا ملاك الحمد لله ربنا قومك بالسلامه
ملاك /الله يسلمك يا قلبي يلا بقى شدي حيلك عشان تجيبي لنا نونو صغير يقول لي يا عمتو
نارين/ وهو بيحط ايده حوالي مراته انا قريب قوي يا حبيبتي يلا بقى احنا نمشي علشان اسيب لكم الجو وغمز لها وسابها ومشي هو ومراته
وكذلك الامر نيره وجوزها وودعوا بنتهم ومشوا واخذوا مليكه معاهم
في العربيه عند نيره وسالم
نيره بعصبيه/ ممكن افهم انت مختفيه فين حتى لما برن عليك مش بتردي يا بنتي انت بتعملي فينا ليه كده احنا مش اهلك
ملكه/ ارجوك يا ماما ما تفتحيش الموضوع ده انت انت اصلا اعتبرتيني بنتك
نيره /انت اللي حقوده انا دايما مش بفرق بينكم مش عارفه انت بتجيبي الافكار دي منين
سالم /مامتك معاها حق الظاهر ان احنا دلعناك زياده عن اللزوم
ملكه/ دلعتوني زياده عن اللزوم هو انا شفت منكم دلع اصلا يلا انتوا بقى ما تعملوا اهلي
نيره/ اتلمي يا بنت عيب
سالم /سيبك منها ايه على طول كده ربنا يهديها
وكملوا سواقه بالعربيه من خناقات نيره ومليكه اللي ما بتخلص
********""
في قصر
جاسر بعد ما الكل مشي وفي اوضتهم
بعد ما الكل مشي طلعوا هم الاثنين على اوضتهم لقوا مامت ملاك مجهزه لها كل حاجه بين الورد والشموع و القاعده الرومانسيه
ملاك اول ما دخلت الاوضه حست في قبضه في قلبها وهي كل ما تتذكر منظر اختها وهي بين احضان زوجها على سريرها قلبها يوجعها غمضت عينيها وفجاه حسيت بايدين بتحوط وسطها فتحت عينيها بصدمه لما حست بقى انفاسه على رقبتها وهو بيهمس بودنها
وحشتيني قوي يا ملاك ما تعرفيش انا كنت مستني اللحظه دي قد ايه كنت دايما بحلم في اليوم اللي اضمك لي صدري انت ما تعرفيش انا بحبك قد ايه ولفها لي وبقى وشها عقبال وشه و التهام شفايفها في قبله عميقه وابتدى يتعمق اكثر واكثر وهي مش بتبادله القبله وفجاه حست بيبي يفتح الفستان راحت بكل قوتها زقته رجع لورا
ملك بكرهيا وقرف/ ابعد عني
جاسر /ملاك
تعليقات
إرسال تعليق
اترك لنا تعليقًا ينم عن رأيك بالمحتوى