القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة

جليله والعقرب الحلقة الاخيرة الجزء الاول



جليله والعقرب الحلقة الاخيرة الجزء الاول 

بقلمي شروق خالد 


مراد وهو ينظر اليها بابتسامه ما تخافيش انا كل حاجه هجهزها والفيلا بتاعتنا وكل حاجه هتكون جاهزه قبل ميعاد الفرح بتاعنا


وصاحبي مش هسيبه في يوم زي ده كنت حابب اليوم ده كلنا متجمعين مع بعض على فكره اجواء الصعيد حلوه قوي وهتحبوها قوي انت تعالوا نقعد يومين مع بعض وان شاء الله هنرجع سوا وكل حاجه ان شاء الله هتمشي زي ما انت عايزين بالظبط


وفاء وهي تطلع الى الاعلى وتجلس بجوار الباب وتسمعه وتجري عليه بحبه وسعاده وتقول له بفرحه انا بقى هاجي معاك انا ما عنديش اعتراض لاي مكان اروح فيه انا بحب الاجواء دي قوي انا اتفرج عليها في التلفزيون بس ونفسي قوي احضرها


مراد...لا انتي معاكي  الكليه  ومش فاضيه  للجو ده حليكي في المذكرة بتاعتك 


وفاء...تبعد عنه وعنيها تدمع يعني هتاخد ماما وجهان  وانا لا ليه


مراد ...يضحك عليها ويمسك يدها ويشدها اليه ويمسح دموعها  


مراد وهو يضمها الى حضنه طبعا يا حبيبتي هتحضريها هتعيشيها وكل حاجه انت عايزاها هتلاقيها هناك يلا بقى جهزوا نفسكم عشان خاطري على اول الصبح ان شاء الله هنمشي


شروق خالد 

مراد ينظر الي جهان  ..لو كنت حابه تيجي معانا اهلا وسهلا بك مش حابه خليك هنا وجهزي كل حاجه انت عايزاها وبراحتك يا حبيبتي



نيفين هي تنظر الى جيهان وتقول لا طبعا هتيجي معانا


جهان...تبتسم بغضب تمام يا ماما نيفين


حسام وهو يجهز فرح في الاراضي الزراعيه ويجهز كل حاجه بالكوشه والاناره والذبائح والكراسي وكل شيء بيكون على اجمل وجه هو وجميع اصدقائه اللي معاه في الجسم


العقرب وهو يمر من على الطريق ويلاقي المكان معجوق بالناس وزحمه كثير قوي يسال احد الناس في الشارع ويقول له هو ايه اللي بيحصل هنا مش الارض دي بتاعه وبعدها وعيال عمه ولا متعركين عليه


ايوه يا جلال بيه هي نفسها الارض دي بس عليها فرح الباشا  دي في مركز الشرطه دي


عقربه وهو ينظر اليه بغضب وان شاء الله الباشا تيته هيتجوز مين ومين ومن اساس اللي اداله الاذن اللي هو ينصب الكوشه بتاعته هناك هو ما عرفش ان الاراضي دي عليها خلافات ولا ايه ومن العروسه ان شاء الله



والله يا جلال باشا ما حد يعرف مين العروس لحد دلوقتي البلد كلها مستنيه يشوف العروسه محدش عارف



العقرب ولا يمشي مصريه يعني على بيت جليلي ويقول بغضب جحيمي والله يا جليله لو كانت بلدي ليكون موتك ولا جوازتك بالمراد دي هتحصل ابدا عمرك يا قليله ما تتجوزي حد غيري مهما يكون اموتك بيدي افضل من اشوفك في الكوشي مع حد غيرك



فتحي وجليله وهم يتهزان علشان خاطر الفرح


فتح وهو يضم جليله الى صدره انا خايف قوي يا بنتي من العقرب مش ناويها خير ابدا وانت عارفه ممكن يعمل ايه مشاكل معاني لو عرف ان الفرح دي فرحك انت



جليله وهي تطبطب على ظهر ابوها وتقول له بحب ما تخافش نحن هتبقى معانا الحكومه كلها واول من خاف هنخاف من العقرب انا قلت لك 100 مره لا انا لا بخاف من عقرب ولا من تعبان ولو 100 زي العقرب يا ابوي وقفوا لي انا مش هخاف منهم مش عشان خاطر مراد لا


ام جليله من الداخل وهي تحمل في يدها منديل وتجلس بجوار الاب وتنظر الى بنتها وتملس على وشها وتقول بحب كان نفسي بنت اجيب لي جهاز تحاكي به البلد كلها بس انت عارفه يا بنت جد قصيره والعين بصيره وهتفتح المنديل بتاعها وتطلع اسوره ذهب وتدمع عينها دي اخر حاجه من ذكر امي الله يرحمها كنت مخبياها ليكي عشان خاطر البسها لك سامحيني يا بنتي كان نفسي البسك اغلى ذهب في الدنيا دي انت الوحيد اللي معايا في الدنيا دي


جليله وهي تنظر الى الاسواره وتلبسها في يدها بفرحه وتقول لامها لاحلى هديه امها جتني في حياتي كلها ولا فيش زيها ولا حاجه زيها يا امي كفايه انها تكون ذكرى لي منك ومن جدتك الله يرحمه



فجاه يسمع ضرب على الباب بشده وكان الباب ان ينكسر من شده الخط اللي عليه


جلال وهو يسرا اطلعي لي يا جليلاني عرفيني يلا بيحصل ليه طيب هو انا عملت معاكي حاجه يا بنت الناس ضايقه تاكل ولا قلت لك كلمه زعلتك في يوم من الايام ده انا كنت طالب رضاك ليه هتعملي فايق كده ليه هتعملي فيها كده


شروق خالد 

وهي تخرج اليه وماسكه في يدها العصاه وتقول له ابعد عني جلال طريق وطريقك مش واحد وقلت لك 100 مره احنا الاثنين عمرها ما نتفقوا مع بعض



العقرب وهو هيضحك عليها ومين قال لك ان احنا عمرها ما تبقوا مع بعض انت بس بتضحكي على نفسك انت بس اللي خايفه مني بس انتي يا جليله مش هتكون لحد غير ليا انا ولو كان على موتك يا جليله اطمني انا هموتك ولا انك تكون لحد غيري



واذا كان على موتك يا حبيبي اللي انت مستعجل عليا انا اموتك ليه تستني لما انت تموتها ولا هي تموتك تعال عندي انا يا حبيبي وانا اموتك


ويخرج المسدس ويجيب البنطلون ويدعو على راسه ويقول له عارف المره لو شفتك جنب بيت جليله ولا قريب منها ولا بتفكر بس تفكير في دماغك انك انت تقرب منها ومن البيت ولا من عم فتحي ولا من امها ومرات مش موجود ده هيكون على موته انت فاهم ولا لا مش عشان خاطري انت ابن كبير البلد ولا انك بتتحكم في البلد ان

ويخرج المسدس ويجيب البنطلون ويدعو على راسه ويقول له عارف المره لو شفتك جنب بيت جليله ولا قريب منها ولا بتفكر بس تفكير في دماغك انك انت تقرب منها ومن البيت ولا من عم فتحي ولا من امها ومرات مش موجود ده هيكون على موته انت فاهم ولا لا مش عشان خاطري انت ابن كبير البلد ولا انك بتتحكم في البلد ان احنا هنخاف منك بالعكس انا ممكن اقتلك وما اخش فيك ثواني حبس خليها في علمك يا جلال



جلال وهو يصرخ فيه بعلو صوته وانت مين عشان خاطر تتكلم معايا بالطريقه دي ولا تقف معايا اساسا انت ناسي نفسك ولا ايه انت حته الظابط معفن لا رحت ولا جيت عشان خاطر تقف جبال العقرب بالطريقه دي انت سامع ولا لا واذا كنت انت ولا مرات بتاعك ده فاكرين نفسكم انكم انتم هتقدروا عليا لا والف لا وجليله دي بتاعتي انا وهاجيها وهقرب منها وهتجوزها وريني انت ولا مراد بتاعك ده هتعملوا ايه وسكان الفرح اللي في اول البلد ده فرحهم هم انا هطربق الفرح دي على اللي فيه فوق راسهم


جليله وهي تضحك ضحكه عاليه جدا جدا جدا جدا وتنظر اليها وتقول له وهي مستمره في الضحك وانت ازاي بقى هتقدر تمنع مراد انه ما يعملش الفرح ولو منحت مراد انه يعمل فرح عادي مش هتفرق معايا عارف ليه يا جلال ولا احب اقول لك يا عقرب



جلال وهو ينظر اليها ليه ان شاء الله ليه مش هقدر امنع الفرح ده


جليله عشان خاطر نحن يا عقرب باشا او يا جلال باشا متجوزين اساسا يعني الفرح دي شكليات قدام الناس مش اكثر عشان خاطر بس اهل البلد


وانا ما كنتش عايزه فرح ولا عايزه اي حاجه منك كفايه ان انا بس ابقى مراته على سنه الله ورسوله وهو اللي صمم انه يعملوا الفرح ده يعني بالفرح او من غير الفرح هو جوزي


جلال وهو يصرخ بعلو صوته ويطلع المسدس من الجلابيه بتاعته ويضرب نار في الهواء ويوجهه على راسها ويقول لها هموتك يا جليله هموتك يا ليلى عشان خاطر انت ترتاحي وانا ارتاح وبعد ما اموتك هموت نفسي


شروق خالد

 

بحب كتابة الروايات

تعليقات