القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة

والسبب أمي بقلم إيمان صالح الفصل السادس

والسبب أمي بقلم إيمان صالح الفصل السادس 

والسبب أمي  إيمان صالح الفصل السادس 

والسبب أمي بقلم إيمان صالح الفصل السادس 

والسبب أمي بقلم إيمان صالح الفصل السادس 

والسبب أمي بقلم إيمان صالح الفصل السادس 

والسبب أمي بقلم إيمان صالح الفصل السادس





 #والسبب_أمي

#الفصل_السادس 

بتول ••هييييه،، الحمد لله الحمد لله،، 

أيوب ••بس يابنت ال،،،،، خشي جوة إجري يلااا، نظر لزوجته،، خديها وخشو جوا يلاا،، 

الزوجه ••حاضر ياخويا حاضر،، يلايابت،، ودخلو للداخل ومال الفاتح علي إبنه قاائلااا،، 

الفاتح ••هما دول أهل حبيبتك؟؟ وهي العبيطه دي؟؟ 

تيام ••مالها يابابا  !! جامعيه ومتربيه علي إيدي،، 

الفاتح ••لااا ملهاش بس أهلها يعنى  !! 

تيام ••عجباني يابابا وبحبها،، 

الفاتح ••وهيا كمان بتحبك بس تفتكر هتعجب ناظلي هانم السلحدار والدتك؟؟ ضحك تيام علي حديثه،، 

تيام ••مش إتفقنا هعيش وياكو؟؟ 

الفاتح ••دة أفضل ليك طبعاا،، 

احضر أيوب مقعداا ووضعه أمام تيام وأبيه قاائلااا،، 

أيوب ••خير ياباشا!! أديني نزلت اخويه وفركشت الجوازة ووزعت المعازيم عشان نقعدو علي إنفراد،، ممكن تخش في الموضوع لوتسمح  !! 

الفاتح ••إتكلم ياتياام،، ده مصيرك إنت ياحبيبي وأنا هتكلم في الآخر يابني،، 

تيام ••بص ياعمي أنا قبل أي حاجة عاوز أتأسف عن الموقف اللي حصل من أوله لآخره لأنه كان في غلط وظلم لحضرتك ولبتول،، 

فأنا في غاية الأسف،، ثانيااا ياعمي،، حرك الهدايا ناحيته،، الحاجه دي بتاعه بتول من هنا ورايح سواء فيه نصيب ووافقت عليا او لأ،، 

ثالثا،، حضرتك عارف أنا عاوز ايه منكم،، أنا عاوزها هيا،، وبطلب إيدها منك رسمي،، 

أيوب••هوا إنتو من مصر ولا من هنا معانا؟؟ 

تيام ••لأ من مصر ياعمي بس ماتقلقش هيبقي ليها زيارة مرة او مرتين شهريااا لهنا،، تمام؟؟ 

أيوب ••امسك بالعلبه،، والهديه دي؟؟ الشبكه مش كده؟؟ 

الفاتح ••لو مش عجباك نغيرها،، بسهوله اهي،، 

أيوب••آسف ياباشا،، بنتنا مش لجوازكم،، بنتنا علي قد حالها زي منتا شايف ومعنديش إستعداد تتبهدل،، 

الفاتح ••ومين بس جاب سيرت بهدله؟؟ إنت قصدك يعني عشان الغنا والفلوس والمستوي وكده؟؟ لااا،، أنا اصلااا في الاساس راجل غلبان والحجات دى اتعملت علي كبر،، ماتقلقش وتحط في بالك الموضوع دة،، 

أيوب ••لأ لازم احط  !! وانا لما هاجي اجهزها اجيب الجهاز اللي علي قدي مش هتقرفوها بعدين؟؟ بنتنا بنت ناس بردك،، 

تيام ••ياعمي بنتك هتبقي مراتي انا وانا بحبها بكل حاجه فيها حلوة ووحشه ولوماخلصتش ووافقت أما هطلع من عندك من هنا علي سكة القطر او كوبري ستانلي او تحت الترام،، وهعمل في نفسي حاجه،، هاااه  ؟؟ 

أيوب••طب إدينا يومين نفكر،،، فتحت بتول الباب من الداخل وجاءت بغضب وسرعه،، 

بتول ••تبكي وتخبط في الأرض،، مافيش بس بقي يابابا،، أنا مش هيمشو من هنا غير وانا واخده الموافقه علي خطوبتنا وجوازي منه،، إرحمني بقي،، أنا بحبه بقي،، بكاء هستيري،، أنا متعذبه في اابيت بقالي داخله علي شهرين،، وافق بقي علشان خاطري يابابا عشان خاطري،، 

تيام ••اااه وافق بقي يابابا عشان خاطري،،، 

ايوب••يابنت ال،، هيقولو عليكي واقعه،، 

تيام ••أنا عارف وبحبها برده،، 

ايوب ••ااه بس إسمها بردك مش بردة،، ضحك الجميع وأخذو يتبادلون النكات وخرجت الأم من الداخل لتلطف الجو ايضااا،، 

ام بتول••والله انتو العشا اللي معمول دة من نصيبكم انتم،، يلايابتول،، قومي يابت بقي نحط عشا للناس،، 

الفاتح ••طيب مش بس لما الأول يقول آمين ويقراا فاتحه عشان نلبس طقم الشبكه دة ونهادي العروسه وخلاص نبقي خطبنا؟؟ وبعديها نتعشي ياستي  !! 

ام بتول••وهو هيلاقي احسن منكم فين بس ياباشا  ؟؟ إبن اصول متربي،، ويعرف ربنا،، ودكتوور،، نظرت لأيوب وعادت الحديث،، دكتووور مش ميكانيكي،، وآخر حاجه مستوي كلاس  !! أشارت بيدها في الهواء،، هااي خاالص،، 

الفاتح ••وإحنا مش هنلاقي احسن من بنتك لإبننا ياست ام بتول،، وأنا ياستي هجهز إبني من كل حاجه مش عاوزين منكو حاجه،، هاتو بس اللي عندكو،، وشنطه هدومها،، هااه  ؟؟ قولت إيه ياحج؟ نقرا الفاتحه  !! 

أيوب ••قلت لا إله الا الله،، روحي ياوليه جهزي العشا وهاتي الحمام اللي جوا للعريس واهله،، يلا بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين،، الرحمن الرحيم،،، إلخ،،،، زغاريد وألبسها طقم الكوليه وهي في غاية السعادة،، وجلسو جميعا يتناولون الطعام معاا ،،،  ولاتزال بتول لا تصدق روحها انها خطبت له ولاهو يصدق أنها صارت خطيبته بعدما كانت كل الطرق مغلقه في وجهه،،، 

بعد  أسبوع من الدلال،، المتيمان معااا،، يبدآن نجاح قصة حبهما،، 

بتول وتيام ممسكان بيدي بعضهما،، ويتمشيان في أجمل بقاع الإسكندريه،، مكان العشق والعشاق،، مكان الرومانسيه وهدوء الأعصاب،، قصر المنتزة،، قرب البحر أمام القصر الملكي،، يجلس العاشقان العروسان مغازلااا إياها،، 

تيام••ينظر في وجهها بحب وتأمل،، ثم أمسك يدها بتسبيل لعيونها وقال،، بتول هوا اللي إحنا فيه دة حقيقي ولا فوتو شوب  ؟؟ 

بتول••اللي هوا إيه ياتيمو!! 

تَيام••اللي إحنا فيه اللي هوا الخطوبه وإنك في حضني ومع بعض وخارجين وكدة  ؟؟ دة بجد؟؟ 

بتول••لأفوتو شوب وأنا صورة متعلقه عالحيطه وهطلع ثري دي في الأخر،، بوستر أنا،، بوستر عالحيطه ولولمستني هتلاشي،، قهقهت هي وهو ثم أكملت،، ماهو!! ماهو إنت مالكش حق تصدق طبعااا إني بقيت خطيبتك،، ولا أنا الصراحه مصدقه أصلااا،، بس أهو حصل،، 

تيام ••حصل بعد ماطلعتي روحي،، دنا كنت بموت يابنتي،، قوليلي بقي حصل ايه بعد ما بلكتيني  !! 

بَتول••ماتفكرنيش والنبي مش بحب أفتكر بس،، عموماا انا كنت عارفه بكل رنه بترنها عليا علي فكره وبالثانيه،، 

تيام ••إزاي بقي  !! ياسلااام  ؟؟ 

بَتول••مش هقولك،، إبتسمت،، وضع ذراعه علي رقبتها وأصبحت تحت ذراعه،، ونظر في عينها بسهد ولوعه،، 

تيام••هتقولي،، 

بتول••بدلال،، إلأااا،، واوعي إيدك،، 

تيام ••ماتنطقي يابت بقي ماتخلينيش أنطقك  !! 

بتول••ياسلااام!! خفت انا،، نظرت في عينيه وعلمت بما فيهم من شوق،، طيب هقولك عشان تبطل تسبيل،، أنا عملتلك بلوك زي مابابا قالي وقفلت الأرقام مدة،، بس قبلها عملت تحويل لأي إتصال يجيلي والفون مقفول حتي الارقام المتبلكه علي موبايل واحده من صحباتي   !! يجيني منك إشعار بس إنت ماتعرفش إني إداني إخطار بكدة،، تخيل؟؟ بقت كل شويه تقولي دامبطلش رن داكل شويه بعتلي ماسيدچ برقمه بيحاول  الإتصال ،، بس انا فعلااا وقتها ولا كنت عارفه أعمل إيه ولا عارفه اتصرف إزاي!! بابا كان مراقبني،، حتي بسنت كانت بتتصل علي رقم ماما،، وخد التليفونات وكل حاجه،، وحط قدامي الزفت التاني دة،، بس كنت فعلااا علي أمل إنك هاتتصرف،، 

تيام ••بدهشه وتخيل لم يكن له علي بال،، يابنت اللعيباااااه  !! أيوة صح تحويل المكالمات  !! دانتي طلعتي مصيبه  !! 

بتول••أمال يعني  أعرف مقدار حبك ليا إزاي  !! كان لازم أتصرف،، وعرفت قبل ما الحاجه تتأمم،، آاااه،، كانت ايام الله لايعودها،، 

تَيام ••إن شاء الله مش هتعود،، أنا معاكي لآخر العمر ومتخافيش،، وإنسي بقي،، 

بَتول •• وإنت رحت لباباك علي طول  ؟؟ 

تيام ••آاااه طبعااا كان لازم أتصرف،، والحمد لله قدرت أتصرف،، بس عملت كدة عشان انا بحبك،، قرص علي يديها اللينتان كالملبن،، ونظر لعيونها ثانية،، تعرفي إن نظرة عنيكي يابتول بتنقلني لعالم تاني خاالص  !! 

بادلته بتول نفس النظرة ثم سكتت عن الحديث حتي أخذ يقترب لها ثم تحدثت،، 

بتول••عالم تاني فين يعني؟؟  إزاي ياحبيبي  !! عيونها تنظر له ذهابااا ثم إياباا بلونها العسلي المزخرف بنقاط بنيه،، 

تيام ••حرام عليكي،، ماتبصيليش بتركيز كدة،، إبتلع ريقه،، اوووه نظراتك تقتل،، كإنك قناص وانا فريسه،، 

بتول ••بس صيادك بيحبك ياأحلي فريسه في الكون كله،، نظر لها وضحك ثم قهقه ثم صااح بعلو صوته حتي سمعه القاصي والداني،، 

تيام ••ااااااهههههه،، ثم إحتضنها ولفلف بها مكان وقوفهما وهي تصرخ وتقول له بضحك وكأنهن أطفال،، 

بتول••بس يامجنون إنت نزلني الناس بتتفرج علينا  !! هههههه بس ياتيام بقي دخت،، أخذت تضحك ثم تصرخ حتي أنزلها،، 

تيام ••إوعديني إنك مش هتكوني غير لتيمو وبس،، 

بتول••وأنا يعني كنت لحد غيرك  !! متخافش،، أنا ليك إنت وبس،، وسار العاشقان ليذهبا لمكان جلوس عائلتيهما والجميع في فرحة وسعادة،، الفاتح باشا واقفااا يشوي لحم علي شوايه هناك،، سيارة تيام وسيارة أبيه مركونه بجوارهم،، يجلسون علي كنبه بجوارها صنبور وبعيدااا بقليل دورة مياه،،لايحتاجون لشئ غير تلك النزهه الرائعه،، بعد إعداد الطعام واللعب تعب الجميع وأنهكو من اليوم،، فاستعدو للذهاب،، لكن بتول ويدان الجلوس،، 

تيام ••طيب ياعمو أنا هجيبها وآجي ممكن؟؟ 

أيوب••لأيلا يابني بقي الوقت إتأخر والجو برد،، يلا ياهانم بقي عشان تروحي،، إيه ماشبعتيش منه  !! ههههه

بتول••حركت رأسها،، بخجل،، لأ،، ضحك الجميع 

أيوب ••ياابنت الإيييه  !! دانتا طلعت غالي عندها قووي يادكتور!! 

تيام ••نظر في الأرض بخجل،، وهيا غاليه عندي قووي ياعمو والله،،

صفاء••ربنا ياحبيبي يجمعكو عن قريب في بيت واحد ياارب،، 

ام بتول••ياارب ياست أم تيام،، والله إنتي يازين ماربيتي دة سي تيام طلع شاب منتهي الأدب كله،، 

نظرت لها صفاءزوجة أبيه في إحراج تداري خجلها قاائله،، ياارب،، 

الفاتح ••بسااا،، صفاء مش مامت تيام علي فكره،، والدة تيام أنا وهي منفصلين ودي زوجتي وحبيبتي وزي مانتو شايفين كدة،، قطعه مني 

أيوب وزوجته ••مش مامت تيام  !! امال والدته فين لامؤاخذة؟؟ 

تيام ••في مصر،، وأنا هقعد مع بابا،، أءء يعني إحنا فمكان وهيا فمكان،، بس هعرفكو عليها وكدة إن شاء الله،، هيا ماجتش عشان هيا مع أختي بس وكده بس هنتعرف عليها إن شاء الله،، بقولك ياعمي إحنا أجازتنا قربت تخلص مش فاضل فيها غير يومين بالظبط،، فالما نروح إن شاء الله،، لازم هتيجو نقضي يومين حلوين هناك ونتعرف علي ماما واختي وكدة،، تمام؟؟ 

أيوب••ااه طبعاا طبعااا،، 

صفاء ••بإبتسامه،، إيه ياست أم تولي ماتيلا بقي لاحسن أنا سقعت خالص،، تعالو يلا علي عربيه بابا تيام،، عربيته احسن من عربيتك ياولد ياتيمو،، إبتسموا،، 

الفاتح ••آه يلا خليكو إنتو معانا،، يلابينا،، 

تيام ••يلا ياعمو،، 

أيوب ••طيب يلا،، نظرت له بتول نظرت تسااءل،، ثم نظر لها قاائلاا،، إركبي ياحبيبتي مع خطيبك يلا عشان نروح،، ماتبعدش عننا يادكتور بس،، 

تيام ••حاضر ياعمو أنا وراك اهو،، وصعدت العائلتان للسيارة الخاصه بالفاتح،، ووراءه العروسان في سيارة العريس،، 

وسارا وراء بعضهما،، 

تيام لبتول••تعرفي إن ابوكي دة شكله راجل چنتل وبيفهم قوي!!

بتول••إشمعني يعني؟؟ عشان سابني أركب معاك؟؟ 

تيام ••أة طبعااا ودي سهله  ؟؟ دة معناه انه بدأ يثق فيا فعلااا،، 

بتول••حبيبي هوا لو مش واثق فيك مكانش وافق عالجوازة اصلااا،، 

تيام ••منا عارف بس كويس إنه لان يعني أنا كنت خايف منه قووي بعد اللي عمله فيكي،، بس ماهو طيب أهو يابنتي  !! امال رعباني بيه ليه؟؟ 

بتول ••مين دة اللي طيب  !! بابا!! بابا بيتعامل معاكو بكل حب ااه،، لكن دة يحطك تحت باطه كدة ويمشي يسأل عليك ماتفكرهوش غلبان،، 

تَيام••ههههههههه،، لأ ماهو واضح انه مش غلبان ومفتح وفاهم بيعمل إيه كمان،، بس الراجل مش وحش يعنى،، 

دق هاتفه،، رقم غريب،، فتح المكالمه،، 

تيام ••ألوو !! مين معايا  ؟؟ 

الطرف الآخر،، إخص علييك،، نسيت صوتي؟؟ 

تيام ••مين معلش مش آخد بالي والله،، 

أڤيندار••أنا آڤي يابيبي،، نسيتني كدة!! 

تيام ••تعرق قليلااا،، نعم ياستي فيه حاجه؟؟ 

أڤيندار••مش عيب عليك تسيب مامي في الحاله اللي هيا فيها دى  !! وتطلع تعيش مع بباك  !! 

تيام ••سوري بس وإنتي مال اهلك  !! ماتتصليش تاني معلشي،، 

أغلق الهاتف وبلوك،، 

بتول••مين ياتيام  !! بتتصل ليه الزفته دى!! 

تيام ••مانتي سامعه ياستي الكلام  !! وأنا لازم اعيد وازيد؟؟ ماهي بنيآدمه بعيد عنك خفاشه،، 

بتول ••ربنا يخليهالك،، نزلني هركب مع بابا وماما،، فتحت الباب،، سحب الباب أغلقه وخطفت الفتاة واغرقها بين أحضانه ثانية،، 

تيام •• إعتصرها بيده،، وربنا مابحب غييرك،، حرام عليكي بقي،، 

#يتتتبع،،،،، 

لو عجبك الجزء الجديد علقي بتم وعشرين ملصق وإذكري الله وماتنسيش تعملي متابعه علي صفحتي الشخصيه عشان يوصلك كل جديد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

#إيمان_صالح

#إيمان_صالح_عوض

تعليقات