القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة


 


الحلقه ٣


حكايه عاشق

 

 قاعده بتكلم صحبتها  سمعت صوت خطوات قامت مريم مسرعه بخطه ورعب ومسكت حاجه في ايديها 


فتح زياد  الباب بي خشونة وغضب ورفع حاجبيه  باستغراب  وشافها  ماسكه في ايدها آلة حادة وقال /مالك خفتي  كده ليه وماسكه اله كاني في عفريت 


بخوف   حطت يدها على قلبها اخدت نفس عميق ورمت الإله بسرعه وقالت مريم   /خوفتني يا اخي افتكرت في حرامي 


رفع زياد حاجبيه بتعجب من كلمها وقالها / هو انتي بتتفرجي علي افلام اكشن كثير وبعدين  ازاي يدخل حرامي واخوكي ضابط وعامل حسابه 


حكت مريم  جبينها  و تبلع ريقها وتبتسم وقالت /اه بتفرج علي افلام اكشن الفتره دي بس انت جيت امتى 


اتجنن زياد من دماغها وقال /لا أنا مش هنا ايه يا بنتي انتي مش بتنامي كويس 


اتكلمت مريم بثقة /اصل انت بقالك مده مختفي عشان كده قلقت عليك مش من حقي اقلق علي اخي 


ابتسم زياد  /تعالي هاتي حضن جننتي يا صغيرة  وبالفعل الاخوات حضنوا بعض 


اتكلمت مريم بهدوء وثقة / بس انت بقالك مده مش بتدخل اوضي  عشان كدا استغربت 


رفع زياد حاجبيه ويغيظ  يبعدها عن حضنه مسافه /ها انتي عارفه ليه 


شعرت مريم بتوتر هادي وقالت /ما انت عارف يا اخي جنة كانت كل شويه تشيل البطانيه وتقوم مرعوبه عملت ليا قلق 


فتح عيونه زياد   بو هله وبعصبيه قال  / ازاي يعني وهي نايمة  جنبك 


اتكلمت مريم بثقة وهدوء / هي دائما كده تقوم مفزوعه ومرعوبه واسالها مالك مترددش


قال زياد بتوتر /طب كانت بتقول اي حاجه وهي ما بين نومها 


اتكلمت مريم بكذب / لا بكون نايمه مش بسمعها 


اتكلم زياد بكل هدوء /طب انتي قلتي ليها حاجه خوفتيها 


اتكلمت مريم بكذب وصوت عالي وعصبيه / انت مش مصدقني يا اخي 


اتكلم زياد بهدوء وبكل برود  /قلتي ليها حاجه عملتي ليها حاجه 


اتكلمت مريم برود /مقولتش 


اتكلم زياد بعصبية وصوت عالي جدا  وضغط /ها اعيد تاني قولتي ليها حاجه عملتي ليها حاجه 


 اتنفض مريم جسمها   وايديها اترعشت و اتلجج صوتها وبخوف وقالت /ايوه كنت بنيمها علي إلارض من غير اكل كفايه كده 


رزع  زياد  علي الباب بعصبيه / انطقي عملتي ايه تاني 


اتكلمت مريم برعب /كفايه يا اخي 


قفل الباب بجموديه زياد عشان محدش يسمع صوته قال /انطقي 


وطت مريم  رأسها /كنت بقول ليها ابوكي ها يسيبك مش بيحبك 


اتعصب زياد  / أنا كنت صح لما نقلتها من الأوضه 


كانت مريم خايفه واتكلمت بتلجلج    وقالت /أنا مش بحبها خليها تمشي من البيت هي اخدت كل حاجه  مننا بتحب علي ايه دي بنت شوارع 


  بعصبيه وجمود   كان زياد  ها يرفع أيده ويضربها بالقلم 


اتكلمت مريم بعصبيه وحزن /انت ها تضرب اختك بالقلم عشان بنت زي دي 


اتكلم زياد بجمود  بعصبية /تعرفي فين جنه 


اتكلمت مريم بغيظ /معرفش، زياد بعصبية رزع الباب وخرج 


واقفه مريم بعصبية  وبتخبط رجلها علي الارض وبتقول مع نفسها /كده يا اخي كنت عايز تضربني عشان بت زي دي انا بجد  بكرهك يا جنه 


____________________________________


نازل زياد  على السلم بعصبيه  وبي يدور علي جنه ، في اللحظه دي  الخدامه نادت عليه 


الخدامه /زياد بيه ، ولكن كان ماشي بسرعه 


الخدامه /زياد بيه 


بص زياد وقال   /عايزة ايه قولي بسرعه 


اتنفست الخدامه وقالت  /يا بني جنه ملهاش ذنب في اللي حصل 


صرخ زياد  جامد واتعصب وقال /خلاص مش عايز اسمع اي مبرر كان لازم تنتبهوا أكثر وعيونكم دائما مفتحة عليها أنا مش ها اسيب شغلي كمان واقعد اهتم بالبنت اومال أنا دافع فلوس ليكم ليه عشان تكون مسئوليتكم انتو ومشى   عشان يدور على جنه 


مشيت وراء الخدامه /استني يا بني اسمعني متبقاش عنيد فكرتني بولدك الله يرحمه كان زيك كده 


اتكلم زياد بهدوء /الله يرحمه ماشي قوليلي يا امي 


اتكلمت الخدامه وقالت /البنوته الصغيره كانت عايزة تعمل ليكي مفاجأة


بص زياد  بتعجب /مفاجاه ايه 


اتكلمت الخدامه /قالت ليا عايزة تعمل عيدك ميلادك في حا ولين  البسين 


بص زياد  بتمعن وركز في كلامها أكثر وقال /طب ما في اماكن كثير 


اتكلمت الخدامه / ما أنا قلت ليها تعملوا في مكان تاني صممت على المكان وفضلت تقولي عشان عاوزه ارفع البلالين في السماء  


اتكلم زياد بعصبية /وانتي تسمعي كلام طفله 


اتكلمت الخدامه / كله الأمور  كانت  ماشية  كويس يا ابني 


اتكلم زياد بعصبيه وصوت عالي/ آية إلا كان ماشي كويس  دى  كانت ممكن تروح مني   في لحظه  


اتكلمت الخدامه / والله يا بني أنا روحت اجيب ليها الشمعه دقيقه لقيت الباب اتقفل جامد عليها 


اتكلم زياد /طب في حد   ممكن يكون عمل كده 


اتكلمت الخدامه بتوتر /إللي  عمل كده 


واقفه مريم  في اوضتها افتكرت الللي الخدامه شفتها فا خافت تقول لي ا خوها فا فتحت باب الاوضه بسرعه ونزلت علي السلم بسرعه وقالت /اخي كنت عايزة الخدامه ضروري ممكن 


استغرب زياد  من نزول أخته على  السلم بسرعه وقالها /انتي في حد بيجري وراكي اهدي 


اتكلمت الخدامه /كنت عايزة  اقولك 


بص زياد علي الخدامه  /اه سمعك قولي مين ايه 


اتكلمت مريم بتوتر وقلق  قالت للخدامه /ممكن تعملي اكل لينا اخي جاي تعبان واكيد ما اكلش حاجه 


اتكلمت الخدامه بيأس /حاضر 


بص زياد  للخدامه وقال /كنتي عاوزه تقولى ايه 


تبتسم الخدامه  وقالت /كنت عايزة اقولك اشكر ربنا واحمده اني ربنا سترها معاها 


ابتسم زياد بابتسامة خفيفه وقال /الحمد لله ومشي وسيبهم والخدامه راحت المطبخ ، 


وضعت  مريم  ايديها علي قلبها الحمد لله معرفش حاجه كان زماني روحت فيها 


_____________________________________


طالع زياد علي السلم  عشان يدور علي جنه وفتح اوضتها ولكن  من غير فايده ، دخل اوضته ومن التعب كان ها يقلع  هدومه بس سمع صوت عياط في لحظة وبص علي السرير شاف جنه بتعيط


قرب زياد   جنب السرير وشافها لابسه قميصه وسمعها وهي بتعيط وبتقول /وحشتني يا بابا انا اسفه والله مكنتش عايزة ازعلك انا بس كنت عاوزه اعمل ليك مفاجأة عيد ميلادك والله ومن كتر العياط نامت 


أتوجع زياد  قلبه وحاسس أنه عايز يحضنها ومشتاق ليها جدا وبالفعل قرب منها ونام جنبها ع السرير وحسس   على شعرها وقال / أنا عمري ما اقدر ازعل منك ابدا انتي روحي والنفس إلا بتنفسه و خدها في حضنه بشوق وبيبص علي ملامحها بشوق وحنان   وفي قلبه  نيران لو اقدر اقولك علي حقيقتي


الصبح طلع عليهم وجنة فتحت عينها واول ما شافت  باباها 

جنبها فرحت جدا وقامت تنطط علي السرير جامد  زي الاطفال وبصوت عالي بفرح قالت/اخيرا بابا جه  بابا جه ها بابا جه 


فتح عيونه زياد وحاسس اني في زلزال وقام علي السرير بسرعه وقال /في زلزال جنه انتي فين متخافيش أنا معاكي جنه 


تضحكت جنه  وقالت /بابابا  أنا هو بص فوق 


رفع رأسه  زياد  وقال /بالهوي عليكي يا جنتي انزلي يابت رعبتني 


بتضحك جنه ومبسوطه  وبصوت عالي اخيرا /بابا جه 


يضحك زياد من قلبه عليها وقال /والله موجود قدامك انزلي    بقي يا جنه 


اتكلمت  جنه بفرحه /أنا مش ها نزل يا بابا وها فضل انط كده لما اتاكد انك سمحتني 


ابتسم زياد  وبص على جنونها / والله ما زعلانه منك انزلي بقي 


اتكلمت جنه بفرحه /بجد يا بابا صلحتني خلاص مش زعلان مني 


ابتسم زياد  و قال /انتي جنتي حبيبتي لازم اخاف عليها عمري ما ازعل منك انزلي بقي 


اتكلمت جنه بفرحه وفضلت تلف علي السرير وتنط/انت احلي بابا في دنيا 


ابتسم زياد وقال  /انزلي يا بت جننتني انزلي بقي 


اتكلمت جنه بفرحه وهي بتنط /دا نط علي السرير دا حلو اوي يا بابا تعال نط معايا 


رفع  حاجبيه زياد  ويغيظ /ماشي  ومسك طرف السرير عشان يوقعها ، وجنة بخطه وقعت على السرير 


قعد زياد بسرعه  علي السرير ومسكها وضحك /احسن عشان انتي عنيده مينفعش معاكي اللي كده كنتي ها تكسري السرير يا شقيه انتي 


بكت جنه / بابا مش زعلانه مني انا والله مكنش قصدي كنت عايزة اعمل ليك مفاجأة عيد ميلادك 


ركز زياد علي دموعها بوجع  /هوس مش عاوز أشوف عياطك انتي  بنتي حبيبتي اغلي حاجه في حياتي اللي بخاف عليها حسيت انك هتروحي مني في لحظه 


اتكلمت جنه بغياط  /انا اسفه يا بابا بجد 


اضايق جامد زياد وقال  / انتي تاني ومسح دموعها طب اهدي بقي  عشان مقلبش عليكي وازعل منك 


وقفت عياط جنه  وابتسمت /تمام يا فندم انا جربت زعلك مره بس ممكن اسالك سوال بسيط كده يا يزوز 


فتح عيونه زياد  بوهله من كلمه زيزو وقال /اسالي ياجنتي 


بلعت ريقها جنه /هو  يزوز كنت فين الفترة إلا فاتت


ابتسم زياد / عاوزه تعرفي ليه 


اتحرجت جنه ا وقالت /اصل الصراحه يا بابا انا اتصلت با عمو وليد وكل ما اسال عليك يقولي في شغل فا استغربت هو في حد يكون في شغل الايام دي كلها 


ابتسم زياد  /عادي كنت في شغل 


اتكلمت جنه /اصل انا بسمع من اصدقائي اني ابهتم بيجوا من شغلهم العصر او المغرب ويرحوا ويرجعوا يروحوا اليوم تاني مش بيفضلوا دائما في شغل الايام دي كلها 


ابتسم زياد  علي كلامها /ما هو يا حبيبتي أنا شغلي صعب شويه با كون مضطر افضل ايام طويله 


تعجبت  جنه وقالت  /بس يا بابا انا شفت في الأفلام ظابط الشرطة بيكون مكان شغله مفيش مكان ينام في وبيكون صغير 


اتجنن زياد  من دماغها /انتي الافلام ماثره فيكي زي عمتك طب قوليلي ايه الاعرفك اني كنت نايم في شغل اصلا يا قرده 


بلعت ريقها جنه وقالت  /ما انا اتصلت بيك يا بابا كثير كل مره وعمو وليد كل مره يرد عليا ويقولي متقليش نايم في شغل أو بيشتغل مش ها يقدر يرد فا كنت متاكده انك زعلان مني جدا 


ابتسم زياد بحزن /وانا مقدرش ازعل ابدا من جنتي وعلي فكره انا كنت دايما بجي بليل اطمن عليكي وانتي نايمه وراجع تاني الشغل 


اندهشت جنه وقالت  /ايه دا يعني يا بابا انت إلا كنت بتلمس شعري وانا نايمه أنا كنت فاكره عمتو


ضحك زياد  /عمتك مين عمتك دي بتصحي العصر في ملكوت تاني 


ابتسمت جنه  /صح يا زيزو اسالني أنا كنت بصحيها بالعافيه 


ابتسم زياد /ممكن اسالك سوال ياجنه 


قلقت جنه وقالت /اتفضل يا زيزو 


ابتسم زياد وقال /هو انتي عرفتي كلمه زيزو دي منين سمعتيها من فيلم يعني 


ابتسمت   وبلعت ريقها وبتلعب في صوابعها بتوتر وقالت جنه / الصراحه يا بابا لما كنت بكلم عمو وليد اسال عليك كان بيقولي زيزو وانا كنت با اساله زيزو مين كان بيقولي باباكي فا عجبتني الفكره كل ما تكون زعلان اقولك كده 


حرك رأسه زياد وقال في سره  والله ها تشوف ياوليد وقال /قولي كده بقي شاطر ياوليد 


قلقت جنه وقالت  /انت زعلت مني يا بابا لاني بقولك كده انا مش بعتبرك بابا وبس 


رفع حاجبيه  وعلامات وجه اتحولت وقال  زياد   /طب بتعبرني ايه 


ابتسمت  جنه وقالت /بعتبرك صديقي وأخي مش بابا وبس ولو مضايق مني عشان قلت الاسم دا مش ها اقوله تا ني 


ابتسم بحب وقال زياد /قولي إللي إلا انتي عاوزه براحتك 


ابتسمت جنه /انت احلي بابا في دنيا طب ممكن اسالك سوال تاني يا بابا 


تعجب واستغراب زياد  /عايزة تسالي ايه 


ابتسمت جنه /هو ليه يا بابا كل ما كنت بقول لعمو وليد  عاوزة اكلم  بابا   يقولي لا مشغول مش فاضي حسيت وقتها انك مضايق مني جدا ومش عاوز تكلم معايا خالص


 بهدوء وابتسامه خفيفه وحنان قال زياد  /انتي تكلمني في أي وقت حتي لو في شغل ومتقلقيش أنا اخدلك حقك منه وسلمتوا شغل  كثير 


ضحكت  جنه وقالت   /دا عمو طيب جدا معايا ودائما لما بيجي بيجيب ليا الحاجات إلا بحبها 


ضحك زياد  وقال /ايه دا بقي دا انا كده ها اغير وانا يا ست جنه مش بجيب ليكي الحاجات اللي بتحبيها 


ضحكت جنه وقالت  /دا انت البرنس كله أنا اقدر اتكلم .


ابتسم زياد  وقال /ماشي يا بكشه يلا جهزي نفسك وانزلي عشان نفطر 


قامت من علي السرير  جنه ووقفت قدام الباب وافتكرت حاجه وزياد بدأ يخلع هدومه ويفتح قميصه 


لفت وشها جنه وقالت /اه زيزو كنت عاوزه اقولك


 قفل زياد  قميصه بسرعه /ايه ياجنتي تاني خلنيا ننزل نفطر وبعدين 


قالت جنه بقلق /هو بجد الموضوع مهم بالنسبه ليا 


 هرب منها زياد و مسك الموبايل وقالها /معايا تليفون مهم بس وبعدين 


ابتسمت جنه  وقالت /حاضر يا زيزو يا جميل انت وقربت باسته من خدوده 


 بعصبية وصوت جمودي زياد قال / واضح وراكي كارثه ربنا يستر انزلي يلا ياجنه وانا جاي 


ابتسم جنه /حاضر يابابا ونزلت 


 اتاكد زياد  أنها نزلت وساب الموبايل لانه مكنش بيكلم حد اصلا ودخل غرفه ظلمه وقرب من صوره وقاعده علي الارض وقال /أنا  بكرهك 


تابع 

الكتابه هاجر احمد

بحب كتابة الروايات

تعليقات