القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة

رواية والسبب أمي بقلم الكاتبة إيمان صالح 

رواية والسبب أمي الكاتبة إيمان صالح 

رواية والسبب أمي بقلم الكاتبة إيمان صالح


 والسبب أمي بقلم الكاتبة إيمان صالح 

#الكاتبة إيمان صالح 



#والسبب_أمي

#الفصل_الثاني 

ضيقت مُرووچ عيناها محدقة بإبنها الكبير تَيام قائلة له بتوبيخ،، ممسكة بذراعه بشدة أمام أختها الضيفه وإبنتها،، 

مُرووچ•• عاجبك كدة ياأخي؟؟ كالعادة وزي كل تصرفاتك عكننت اليوم وقلبت الدنيا؟؟ خليت منظر أختك ياكي قدام اصحابك اللي هيا عزماهم!! 

تَيام••أديكي قولتي اللي هيا عزماهم،، أنا عزمت منهم حد؟؟ مش قولتلك بلاش توسعي عشان مش  بحب الدوشه دي؟؟ 

نظرت له ولها الشقيقه متحدثه وأخذت إبنتها في ذراعها وتحدثت بحده وضيق،، 

عاليا ••يامورو انا قولتلك بلاش تجيبينا ياحبيبتي،، إبنك مش بيرتاح في الزحمه،، واحنا زحمه،، 

ردت عليها فتاتها المدلله التي تشبه الي حد كبير سارة سلامه،، ترتدي ملابسااا بالكاد تستر أجزاء جسدها هي الأخري،، 

أڤيندار••مامي،، يلا،، نظرت بإحتقار للرجل ثم أشاحت بوجهها ناظرة ناحية معاكسه 

تَيام••مابراحه ياست المِعِوجّه علينا ،، فيه إيه  ؟؟ 

عاليا••يااي يامرووچ  !! شايفه بيكلم البنت اللي المفروض ءءء،، نكزتها أڤيندار في كتفها لتكمل قائله،، المفروض بنت خالته الوحيدة ومفروض يحترمها بيتكلم معاها ازاي؟؟ لا لا يلا بينا انا لايمكن اجي هنا تاني،، وهمت بالمشي هي وفتاتها،، وكانت بعد خطواتها الملحمه،، بدأت مرووچ بهلهلة الرجل وبهدلته،، لتبدأ بينهم مشكله من جديد،، 

مُرووچ••أوووه نوو،، انا مرووچ هانم سليله الحسب والنسب بيحصل فيا كل مصيبه وأختها بسببك إنت ومش عارفه اعمل ايه معااك،، إنت تقلب يوم نجاحك وفرحتي بيك لعكننه ونكد بالشكل دة!! وعشان إيه  ؟؟ عشان أختك واقفه بترقص وفرحانه في وسط صحابك وإخواتك بلبس لطيف صيفي؟؟ أووه نوو  !!

تَيام••دة لبس دة؟؟ دة لبس دة؟؟ إنتي بتهزري مش كده؟؟ 

مُرووچ•• في وجهه،، بقولك إييه  !! تحكمات البابا بتاع الإنت القديمه دي مش هتاكل معايا عيش خاالص  !! روح ياحبيبي دورلك علي حد دماغه دماغ فلاحي ولا صعايدي زيك،، إحنا نوو،، 

تَيام••ومالهم الفلاحي  والصعايدة ياست مامي؟؟ منا أبويا فلاح ومستحملش الوضع بتاعك.!! لا ومش  كدة وبس  !! عاوزة تخليني أبقي خيال مآته انا كمان؟؟ لاأ ياستو أنا مش هينفع الحوار دة  !! ياتتعدلو ياهمشي أحسنلي أروح في أي حته تكون غير كده،، 

مُرووچ••بإنفعال،مدت يدها في الهواء،، أوكي هات المفتاح بتاع العربيه والبيت الصيدليه،، بكت بنحيب،، ياأخي خسارة فيك المفاآجأه اللي عملاهالك،، بعد ماكتبت الصيدليه بإسمك بتقل فرحتي بيك  !! إهئ إهئ،، كل دة عشان أختك شقيه وفرفوشه زي البنات،، 

تَيام ••تمام،، إتفضلي،، كل حاجه أهي،، أخرج جميع النسخ من جيوبه ثم رميها لها وتركها وخرج غااضبااا بشده،، وظلت تناديه حتي خرجت ورائه لكنه لم ينظر لها،،، 

أخذ تيام نفسه متجهاا الي الصيدليه التي يمتلك منها سخه أخري في العربه ثم أخذها طاائراا للخارج،، بعد وصوله للصيدليه أخذ مبلغاا من المال منها وأيضاا ملابس اخري كان يضعها بها ومن ثم بدل ثيابه وأخذ بعضه يهم بالسفر الي الإسكندريه محدثاا أحد أصدقائه لكي يتجول بسيارته،، وأخذ منه السيارة وأخذ المال وبضعة ملابس وذهب مشتاقاا بلوعه للقاء الحبيبه المقربه لقلبه،، 

بعد يوم من التجول هناك وزيارة مبني جامعته،، جامعة الصيدله بالإسكندريه،، تأكد من نجاحه،، وإتصل ببتول لتوه حتي يسعدها بالخبر،، 

تَيام••الووه  ؟؟ توتاا روحي وقلبي ووش السعد عليا،، انا فعلااا ناجح بجيد جداا زي ماقولتي،، 

بَتول••بصريخ،، حبيبي،، إنتا هنا  !! قول إنك هنا قووول،، 

تَيام••أيوة يامجنونه،، هههههه بطلي صريخ ودني هتنخرم،، 

بَتول••يعني أخيراا ياتيام هشوفك بعد شهرين تلاته ومش عاوزني أصرخ من الفرحه  !! إنت فين وجيت امتي وقاعد قد إيه وهتمشي إمتي  !! إنطق قوول 

تَيام ••ههههه،، ضاحكاا من فرحته بلهفتها عليه وحبها له،، طب إديني فرصه أتكلم الأول  !! 

ااه ياستي قاعد شويه كدة،، 

بَتول•• تيام ليه قاعد؟؟ سوري يعني بسااا،، إنت كويس إنت وطنت؟؟ 

تَيام ••لأ يابتول،، مش كويس،، مشكله تاني بسبب أختي وأنا زهقت وشكلي همشي زي بابي مامشي وأسيبلهم الكوكب،، نفس الهرتله ونفس التسيب اللي بيتعبني،، والمشكله إنها فأي حاجه بتروح واخده مني كل حاجه وكأني طفل صغير،، 

بَتول•• قاطعت حديثه قاائله،، لألأ انت فين كدة عشان أنزل نتقابل،، الكلام في الفون مينفعش،، 

تَيام ••خلاص إجهزي وظبطي نفسك وأنا هعدي آخدك بااي، 

بَتول•• تاخدني فين بس!! هه بخجل،، إحنا مش منفتحين ولاسبور خلي بالك إحنا ناس محترمين شرقيين مسلمين،، اهلي يرموني من الشباك 

تَيام ••ياسلااام  !! ماتخلينيش أطلع أكلم بباكي النهاردة وأطلبك منه بقي  !! عموماا هيحصل قريب والله،، بس أحل المشاكل اللي عندي،، المهم اجهزي طيب وإنزلي يلا،، 

بَتول••أوكي  خلاص،، شويه وعلي فونات هااه  ؟؟ 

تيام ••طب إنجزي عشان ممكن الفون يفصل ومعاييش شواحن هنا علي بال ماجيب،، 

بتول••تمام ماشي،، يلا باي،، 

أغلقت الفتاه الخط ثم طارت كالفراشه بجسدها الرشيق إلي الداخل لتتحجج بالحجج لكي تنزل وابالفعل نجحت في النزول،، 

أما عن تيام فلم يقف هاتفه عن الدق لدقيقه واحده من قبل أمه،، 

لكن تيام لايريد ان تدور تلك المحادثه من الأساس وكأن محادثات أمه تتلف له أعصابه،،بعد  القليل تلقي المكالمه التي يريد،، انها بتول حبيبته التي لايستطيع التنفس بدونها،، اتفقا أخيررا وذهب لأخذها بعيداا عن المنزل بقليل ثم جلسا للتحدث علي مقهي قريب لحين وصول الطعام الذي هم طالبوه،، 

بَتول••إيه بقي ياسيدي هتفضل مكشر في وشي كده؟؟ مش كفايه ملقتش منك المقابله المتوقعه!! 

تَيام••نظر لها هاائماا في عيونها الجميله الأقرب للون البندقي قائلاا،، اللي هيا إيه بقي المقابله المتوقعه بقي ياستو أنا؟؟ آخدك بالحضن مثلااا!! 

بَتول ••وليه لأ يعني  ؟؟ عيب؟؟ 

تيام••اااه عيب،، وحرام كمان،، وعارفه  !! أصلاا مقابلاتنا من ورا أهلك دى مش بحبها عشان ربنا قال ولاتواعدوهن سراا،، وقال كمان وأتوا البيوت من أبوابها،، خايف يكون أهلك مش عارفين لأي سبب وتبقي بتخوني ثقتهم فيكي ياتوتا،، 

#يتتتبع، 

لو عجبك الجزءالجديد علقي بتم وعشرين ملصق وإذكري الله وماتنسيش تعملي متابعه علي صفحتي الشخصيه عشان يوصلك كل جديد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

#إيمان_صالح #إيمان_صالح

#إيمان_صالح_عوض

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق

إرسال تعليق

اترك لنا تعليقًا ينم عن رأيك بالمحتوى