القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة




 جليله والعقرب 11

بقلمي شروق خالد 

مراد...جليله  انا هسافر انهارده  علي شان احسب اهلي مش قادر اتحمل اكتير من كده انا بحبك  ويضمها اليه مره اخره


يحمس لها في اذنها ويقول لها بحب انها سافر واجيب اهل بسرعه وهاجي عشان خاطر نعمل الفرح بتاعنا في اقرب وقت انا مش مستحمل انك تبعدي عني لحظه واحده انا من يوم ما شفتك وانا هتجنن عليك مش عارف ربنا اداني زي الصبر لغايه اللحظه دي


شيري وهي تحاول ان تبعد عن حضنه وتقول لهم كسوف ابعد يا مراد لحد يشوفنا ولا ماما تدخل علينا تقول علينا ايه


مراد وهو يضحك ويضم معها الى صدره بشده اياك يا جليله دي اول واخر مره تحاولي تبعدي فيها عن حضني وايه يعني لما امي تدخل بنت مراتي انا مش شقتك من الشارع


جليله وهي تضحك عليه وعلى كلامه يلا بقى خلينا نخرج يا بابا وماما يفتكرونا بنعمل حاجه


مراد وهو يضحك عليها ويفتكرونا واحنا بنعمل حاجه غلط ولا حرام ده احنا متجوزين غير الله ورسوله ولا انت حلال لحقت تنسي


فجاه يسمعوا صوت زحمه في الخارج وعراك


 يبعد مراد عن جليله 


جليله وهي تقول بخوف اللي بيحصل بره ده انا خايفه قوي ويكون جلال عرف حاجه ده ممكن يقلب الدنيا علينا 



مراد وهو يقول بغضب ويمسك وش جليله بين يديه ايه هي اللي يقلب الدنيا هو انا اخذت حاجه مني 



يخرج مراد بسرعه 



جليله وهي تجري عليه وتمسكه من يده ارجوك يا مراد ما تعملش اي حاجه في لحظه التهور وبعدين يندموا عليها اذا ما كانش عشان خاطري ولا عشان خاطرك عشان خاطر بابا وماما الناس الغلابه دي مش ناقصه بهدله 


وجلال راجل ظالم المفتري وممكن يعمل اي حاجه


مرات وهو هيمسك يدها ويقول لها  حب وقوه ما تخافيش طول ما انا معاكي قليله ما حدش يقدر يقرب عليك انا عايز اشوف البنت القويه اللي كانت دايما توقف في وش الكل ما فيش واحد زي البني ادم المتخلف بالرجل ده والكلمه واحده يخوفك انا عايزك انت اللي تقفوا في وشه مش انا وانك انت اللي تجيبي حقك مش انا انا ممكن اكون النهارده معاك وممكن بكرهش موجود



جليله وهي تقول بقوه وهي ترتعش على فكره يا مراد انا ضعيفه جدا بس بعمل كده ده كله عشان خاطر اي حاجه بخاف من الناس وبعمل ده كله والدوشه دي كل اللي انت شايفها عشان ابانويه وما حدش يخسرني ولا يكسر ابويا ولا امي


طول ما انت معايا وافتخر اكون قويه انا من يوم ما عرفتها وانا قويه بيك عايزاك تفضل دايما في ظهري وسند ليا وقت الشده الان مش عايزه اي لحظه طلع مني انا صدقت من لقيتك


شروق خالد 

مرات واخوه ينظر اليها ويضمها الى حضنه ويقول لها بحب ما تخافيش وانا هتعامل معاه زي ما هو عايز بالضبط

يخرج له امراه ويقول له وهو يضع يده في جيب البنطلون بتاعه ايه في يا جلال ايه الناس دي كلها اللي انت جايبها وانت داخل معركه ولا حاجه


جلال وهو ينزل من على الحصان بتاعه ويقول له بصوت عالي انا عايز اعرف انت بتعمل ايه هنا في بيت جليله وايه اللي انا سمعته ده


مراد  بتسم هو ممنوع حد يزور حد ولا ايه ولو قال القانون دي عندكم في البلد ان ممنوع حاط يزور اي حد فانا اسف يا سيده


انا كنت جايه ازور عمي فتحي الراجل الطيب الغلبان ده وماشي على طول يعني ما عملتش حاجه غلط ولا حرام ولا انت في حاجه في دماغك ولا حد يكون وصل لك حاجه غلط في البلد دي


هل هو ينظر الى الغفير بتاعه ويدوس على يده ويغمض عينيه وينظر الى مراد مره اخرى لا ابدا يا باشا ده انا بس سمعته صوت زحمه في بيت عمي فتحي فقلت اجي اشوف ايه عشان خاطر راجل تعبان ما فيش حد معاهم ولا في راجل معاهم في البيت فحبيت اقف معاهم لو لو كان في اي حاجه غير كده يبقاش اهلا وسهلا بيك في اي وقت واي بيت في البلد تنوره وانت بوجودك


مراته وهو ينظر الى فتحي ويشاور له براسه مع السلامه يا عم فتحي وباجي اشوفك بكره ان شاء الله ولو عزت اي حاجه انا تحت امرك وهعدي عليك يا راجل يا طيب سلام يا ام جليله سلام يا جليله ولو عزته اي حاجه انا تحت امركم



فتح وهو يضع يده على قلبه خوفا من جلال وعمايله وقلب الظالم 


مع السلامه يا ولدي وربنا يبارك فيك ويديك الصحه انت واهلك وناسك كلهم على السؤال ديتك


ام جليله وهي تبتسم بفرحه ان ما فيش مشكله حصلت من جلال ولا مراد وتبتسم الى مراد مره اخرى وتهز راسها عليه وتودعه هي وجليله



مراته وهو يمشي وينظر الى جلال بغضب ويريد ان يتلفاه ويقتله


وينظر الى جليله مره اخرى وجليله تنظر اليه بابتسامه وتودعه بحب


جلال وهو يركب الحصان بتاعه مره اخرى ويامر الغفر كلهم بتوعته بالرجوع الى الدار وينويه اغنيه سوداء على اللي عملوه في الموقف الحرج اللي خطوه فيه بين وبين مراد




يذهب مراد الي قسم الشرطه ويقول بفرحه في القسم

شروق خالد

بحب كتابة الروايات

تعليقات