القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة

 



جليله والعقرب 9



مراد وهو يمسك يد فتحي ويقول بفرحه وسعاده ايه المشكله يا عم انك تكون معايا ده فرحه وسعاده لي قبل ما تبقى فرحه وسعاده لجليله نفسها



في منزل مراد في مصر ام وهي تكلم جيهان في التليفون وتقول لها بفرحه وسعاده ان ابنها الشهر ديتي ونهيها تكلمهم في موضوعها الجواز


جيهان وهي تقول بفرحه بجد يا طنط يعني انت هتكلميه في الموضوع دي انا تعبت معاه وهو مش مديني دي ابدا حلو وبيقولوا ان احنا اصدقاء اكثر من كده ما فيش حاجه



نيفين وهي تضحك عليها اهدي يا بنتي انا كل حاجه بركب لها بس بالراحه انا هاخده واحده واحده والصبر بس عليا



مين وهي تاكل بجوار امها وتنظر اليها بغضب بعد مكالمه امها جيهان وبعدين فيك يا ماما هو قال 100 مره ان هو مش عايزها هو شايفها ان هي زي اخته زي انا بالظبط انت عايز تشبريه على حاجه هو ما يزهاش يا ماما انت كده ممكن تضيعي ابنك منك عشان خاطر بات صديقتك دي



نيفين وهي تقوم بغرور انت ما لكيش فيه انا كل حاجه انفذه زي ما انا عايزه وجيهان دي لازم هي اللي تبقى مرات ابني انا مش مستعد يا ابني يجيب لي واحده من بره انا ما اعرفهاش وبكره وبعده تركب عليا والدلدل رجليها وتنفس كل هي عايزاها وانا ابقى مجرد اله في البيت زي كرسي زي دولاب زي سرير لا مستحيل لكن دي انا هعرف اتحكم فيها تصرفاتها وفي كل حاجه انا هبقى متحكمه الوحيده فيها


وفاء  وهي تترك المكان لامها وتمشي يبقى استعدي لاخساره ابنك يا ماما ابنك مستحيل يتجوزها


شروق خالد 


جليله.. هي تقوم في الصباح الباكر وتذهب الى ارضها لتمارس حياتها في الارض لجلب بعد المال من بيع الخضار والعوده الى الدار مره اخرى 



مراد وهو في  البوكس يراها في الارض يغضب جدا ويذهب اليها

 ممكن اعرف انت بتعملي ايه هنا وايه اللي طلعك من البيت اساسا وانا مش راجل   واقدر اصرف عليك 


ولا انتي شايفاني قليله ادي لك كل حاجه بتتحدني فيها انا عايزه افهم 


جليله وهي تقوم من الارض وترميه الملوخيه في الارض وتصرخ فيه وتقول له بقول لك ايه يا مراد احنا لغايه دلوقتي قرينا فتحتنا بس يعني انت مش هيتحكم فيها مصروف انا هجيبه بنفسي لما ابقى في بيتك وعلى ذمتك وبتحكم فيها براحتك اذا كنت اطلع من البيت ولا ما اطلعش لكن انا دلوقتي لسه في بيت ابويا يا دوب فاتحه واذا كان مش عاجبك الكلام مفضها سيره وكل واحد فينا يروح لحاله 



مراد وهو يغضب منها ويمسكها بشده من يدها   خلاص يا  جليله انا جبت اخري منك مش انا قلت لابوك اخر الشهر لكن لا انا هكتب كتاب عليك دلوقتي اشوف انا ولا انت يا جليله عشان اشوفك تبقى  تعانديني ولا لا 



جلال وهو يراهم وهم يتخانقوا مع بعض ينزل من الحصان بتاعه ويذهب اليها ويقول يخوف عليها ملكك يا جليله في في ايه يا باشا في حاجه معك قل لي 


مراد وهو ينظر اليه بكره  وانت مين كمان علي شان  تتكلم معايا غور من وشي مش ناقصاك انت كمان مش فاهم مصيبه اللي انا فيها دي



 جليله وهي تذهب مع مراد بصمت خاف من  ان يشد معها ومع  جلال وتحصل مصيبه بسببها هي


 جلال ويذهب خلفها يا جليله عملت ايه من نصيبي كل ما بتخلصش خليك اتورطت مع الحكومه 



ومراد وهو ينظر اليه ويريد ان يرجع مره اخرى ويفرتك راسه بالسلاح اللي معاه


 جليله وهي تدوس علي يده  يلا بينا خلينا نمشي من هنا مش ناقصه مشاكل مش كفايه كل يوم ببقى في مشكله شكل


 مراد المراه دي المشكله بتاعتي  انا اللي هحلها بنفسي طب يلا


 تذهب جليله الى السياره وهي نفسها تولع فيه هو اللي بيتحكموا فيها تصرفاتها عشتها وفي كل حاجه ولا كانها طفل صغير عايزه حد واصي عليها


 يذهب مراد الي بيت فتحي 


  ويدخل وهو متعصب جدا ويقول لفتحي بصوت كل عصبيه ويذهب في الاوضه رايح جاي وهو يقول بغضب عاجبك يا عم اللي عاملاه يعني ايه تبقى ماريه فتحتها امبارح اروح النهارده قاعده وسط الارض وسط الشغاله في الارض يرضيك يا عم الكلام ده وانا مش راجل ومالي عينها



 فتحي ينظر اليها ويقول يا ابني انت لسه فتحتك بس يا ابني عليها لسه لما تبقى في بيتك ابقى بتحكم فيها زي ما انت عايز 


مراد  هو كلام اكيد يا عمي اخر كلام عندك انت وهي لما تبقى على عصمتي اقدر اتحكم فيها تمام يا عم


 ويخرج بسرعه من المنزل 



في منزل جلال يدخل وهو متعصب جدا ويصرخ على الغفير بتاعه


ياتي الغفير وهو خايف منه ومن عصبيته  الذايده  ويقول بخوف نعم يا جلال بيه

  


جلال اسمع يا ولد انا عايزك تروح تشوف ايه لما يحصل في جليله او ايه حكايه الضابط اللي جاي البلد ده جديد وليه متحكم فيها كده وعارف لو ما جبتليش الخبر اكيد النهارده هكون قاطع خبرك يا ولد المركوب غور من وشه بسرعه عايزك تجيب لي الاخبار كلها 



يخرج الغفير حمدان بسرعه من دوار جلال وهو خايف جدا استرها يا رب عملت لك عليا مش كفايه الدنيا كلها قالبه في 

شروق خالد

بحب كتابة الروايات

تعليقات