القائمة الرئيسية

الصفحات

روايات مقترحة

رواية والسبب أمي بقلم الكاتبة إيمان صالح

رواية والسبب أمي بقلم الكاتبة إيمان صالح 

رواية والسبب أمي الكاتبة إيمان صالح 




بقلم الكاتبة إيمان صالح 

والسبب أمي بقلم الكاتبة إيمان صالح 



 #والسبب_أمي 

#مقدمه_سريعه 

هل حقاا كل الأمهات تمتلك أبنائها حب تملك؟أم توجد امهات عادلات تقتنع بأن الحياة ماهي إلا مراحل نؤديها!! لكل مرحلة بدايه ونهايه  ،، لكل نهايه من رسالتنا التي نقوم بها، بداية لمرحله جديدة سيعيشها أبنائنا وبناتنا بطريقتهم الخاصه، لكل إنسان مستقبل يهمه يعيش لتحقيقه وأهدافه التي تخصه، هل كل الأمهات تتفهم تلك الكلمات؟أم ان هناك بعض الأمهات يتملكن الأبناء تملكااا أبديااا وبالأحري الرجال  !! ليست كل الأمهات هكذا لكن من الممكن ان تكون ثلثهن كذلك  !! أي نوع منهن أنت سيدتي  ؟من تسيطر علي طفلها حتي يبلغ الثلاثون عاماا والأربعون أو حتي وفاتها !! إفعل ذلك يغعل، أخرج بذلك يخرج، ستدخل كليه كذا أو ستعمل بوظيفة كذا  !! وهل من الممكن أن تصل الأم بأولادها الي إفتعال مصيبة لإرضائها !! هيا لنري ماذا سيحدث في الفصل الأول،،، 

#الفصل_الأول

في صيدليه يقف شاب مفتول العضلات يرتدي تيشرت  نص كم ماركة كروكو لونه أزرقااا،، ويرتدي  بنطالااا چينز أسود،، ذلك  الشاب خمري البشره قليلااا، يرتدي علي الملابس الانيقه بالطو خاص بالدكاترة،، 

يضع برفانااا فواح الرائحه شعره مصفف بطريقه منمقه لامع،، يشبه الشاب في شكله الفنان كريم فهمي، هذا الشاب الوسيم يقف متوترااا وكأنه ينتظر تليفون من شخصٍ ماا وبسرعه رن الهاتف،، 

التقط الشاب الوسيم السماعه وتحدث مسرعاا  بلهفه،، 

تٓيٓامْ ••ألوو؟ إيه يا بَتْول؟؟ هااه؟؟ ظهرت وربنا بجد؟؟ طب إيه عملتي ايه؟بجد ياتوته؟الف مبروك ياروحي ههههه، مبروك ليكي هديه مني، 


في الجانب الاخر، فتاه في أوائل العشرينات من العمر ترتدي بنطالاااا چينز يكشف جزئا من ساقيها المرسومتان بإنحنائه ،ذلك الجزء مزخرف بالحناء ترتدي شيميزاا قصيراا وطرحه تستر عن نصف شعرها فقط والنصف الآخر غيرمغطي علي الإطلاق، الفتاة خمرية اللون أميل للبياض من الخمريه،، ملامحها شرقيه جميله،،تتحدث بعفويه ونبره سريعه متحمسه،،، 

بَتول••الله يبارك فيك ياحبيبي، طبعاا إنت عارف الهديه اللي نفسي فيها هيا إيه  !! 

رد عليها المتحدث الآخر برومانسيه ،، 

تَيام••عارف ياروحي والله عارف،، بس انا مستني نتيجتي أنا كمان بقي تظهر وأخلص عشان ننفذ الحلم بتاعنا انا وانتي،، 

بتول••ياااه ياتيام! هانت كلها تعرف النتيجه بس عملت فيها ايه، هيا هتبان امتي؟؟ 

تيام••لسه مش عارف،، بس لو بانت هيجيلي فون بيها،، 

بتول••طب واللي يجيبهالك دوقتي؟؟ 

تَيام••أزاي بقي  ؟؟ 

بتول••إنت نجحت يادكتور،، 

رد الدكتور عليها بدهشة مختلطه بفرحه،، 

تَيآم••إيه داااه  !! مين دة؟؟ مين اللي نجح؟؟ 

بتول••مبروك يادكتور ههههه،، إنت نجحت وجايب تقدير كمان شفت؟؟ 

تيام ••ثانيه واحده كدة علشان مش مصدق!! قولي والله!! 

بتول••والله والله انت نجحت وطالع بتقدير جيد جدااا يعني بقيت  طبيب صيدلي بالشهاده يافندم، 

تيام••لأ ثانيه واحده بس كدة؟؟ بالسهوله دى؟؟ السنين عدت هوا ونجحت؟؟ وحب عمري كمان معايا؟؟ 

بتول••شفت؟؟ من غير ولاماده وبتفوق كمان، ماتنكرش ان تقديراتك قبل ماتعرفني كانت أي كلام وانا اللي ظبطتك بقي،، 

تيام••عقبال ماتظبطي بقيت حياتي ياحب عمري كله انتي، 

بتول••ممسكه بالهاتف وأنخفضت في الارض  بوجهها قليلااا ومشت ايديها علي حجابها،، ياااااه،، بس بقي عشان بتكسف ياتيام، أههئ اللااه؟؟ 

تيام••يالهوي بعشق صوت أنفاسك لما بتتغير من عاديه لسريعه،، بتدل علي كسوفك وتدوبني، 

بتول••ظهرت علي وجهها حمرة الخجل وردت بدلال،، تيااام!! فيه  إيه بقي، أءء أنا هقفل ماما بترن عليا،، 

اغلقت الخط في وجه حبيبها من خجلهاا وكسوفها 

تيام••إءءإستني بس، الو ألو؟؟ يابت!! بلوعة الحب،، آاااه قَبّل الهاتف عدة مرات وإستفاق علي رنات اخري علي هاتف آخر بالصيدليه،، 

ترررن،، ترررن،، 

رفع السكه، ألووو،، أيوة ياروحي،، إيه ياست الكل ياأحلي ماما في الكون كله،، 

مروچ••حبيب مامي،، إيه ماجتش ليه؟؟ الأكل اتحط واتشال يجي مرتين وانت لسه ماجيتش تتغدي ليه  ؟؟ 

تيام••جاي حالااا ياأحلي ماما هقفل الصيدليه وآجي حاضر،، 

 مُرُوُوچ••هوا الولد مجاش يستلم منك؟ صوتك مبسوط الحمد لله 

تَيَام••الحمد لله جدااا،، انتي كمان هتفرحي بجد، 

مُرُووچ••إيه قول بقي،، بلاش التشويق دة، 

تَيام••أنا نجحت،، في الناحيه الأخري صرخت مرووچ بفرحه اااه ههههههاااه،، بجد ياقلبي؟؟ أيوة والله جبت تقدير جيد جداً كمان،، 

مُرُووچ••ياااه حبيبي،، فرحتني قوي يابن الإيه انت، النهاردة أحلي خبر في حياتي، بقيت دكتور صيدلي رسمي خلاص؟؟ النهاردة ليك مفاجأه خاصه من نوعها،، 

تَيام••فاجئني ياقلبي وانا تحت أمرك،، 

مُرووچ••طيب يلا نط في عربيتك وتعالي عشان الغداء هيبقي مفتوح النهاردة وهعزم كل حبايبك،،،،،،،،، 


__________________________________

أزعجت أصوات فلاشات الكاميرا ذلك الجالس هناك،، يجلس في حالة ذهول تااام،، ينظر علي الأرض،، وكأن  أمامه شئ ملقي ينظرله ومنتظره لينهض،، في  حالة من  البله علي الذهول علي هستيريا،، القليل من  ضحك، الكثير من  صدمه،،  القليل يصرخ بعزم قاائلااا،، قووميي بقي قومي ماتناميش في الأرض  !! يابنتاااي  ؟ مش بننام هناك جوة  ؟؟ 

عادت أصوات الكاميرات مع أضواء الفلاشات تدوي من جديد بصوتها المزعج وشرد هذا المتحدث ثانية،،

______________________________________

تَيَام••ماتوسعيش في العزومه قوي، انتي عارفه انا مش فاضي وكدة هسافر، بكرة اسكندريه عشان  أتأكد من النتيجه بنفسي تمام؟؟ 

مُرووچ••إيه دة؟؟ تبقي مش انت اللي جبتها، حد من صحابك؟؟ 

تيام••أيوة ياماما، يلا سلام بقا عشان ألحق آجي،، سلام،،

في المنزل،،،، 

بعد حوالي مرور ساعه، بعدما تناول الجميع الغداء،، 

اصدقاء تياام كلهم متجمعين يحتفلون بنجاحه ومن ضمن الموجودين أخته رولا وأمه وبعض الأقارب،، اصدقاء رولا التي كانت تتراقص  ومنطلقه وكأنها هي التي نجحت في كليتها وتخرجت ،، تيام يقف في وسط الاصدقاء الذي  معظمهم شباب،، لم يعجبه ماتفعله أخته، شدها من يدها علي جنب  ،، صرخت بميوعه شديده،، 

رولااا••آاااي،، إيه ياتيمو  ؟ فيه ايه الغباوة دي بتشدني كدة ليه  ؟؟ 

تَيَام ••فيه إيه؟؟ فيه إيه إنتي؟؟ إنتي فتحاها عالبحري خلي بالك،، لبسك مش حلو وشعرك معمول أوڤر وكمان عماله تترقصي في وسط صحابي عيب كدة  !! اتهدي شويه وإعملي حساب لرجولتي،، 

رولا••بعصبيه،، شدت يدها من يده بقوة  وقالت له،،،

رولا•• ههئ، والله؟؟ لأ الكلامدة علي مراتك في المستقبل أبابا مش عليا أنا هااة؟؟ وسابته ومشيت،، 

غلت الدماء أكثر في عروقه ولما عادت أشعلت أغاني افظع وبدأت ترقص بهستيريا ملحوظه حتي تضايق اخيها وتقلل من شأنه أمام أصدقاائه ،، بدأ تَيَام يحمر وجهه ويغضب أكثر قليلااا عندما وجد الشباب من حولها بدأو بالإلتفاف حولها،،والقيام بعمل حلقه ثم أستدارو وتبادلو كلااا منهم الرقصات معها،، 

بتلقائيه ذهب ناحية أمه مُرووچ يحدثها بإيقاف تلك المهزله الدائرة أمام عينيه ولكن دون جدوي من الأم،، 

تَيام••شايفه ياماما المسخرة اللي بنتك بتعملها؟؟ 

مرووچ••في يدها طبقاا ممتلئ بالحلوي و التورته وواقفه تتبادل أطراف الحديث  مع فتاة عشرينيه وسيدة في الخمسون أو يزيد،

مُرووچ•• فيه إيه ياحبيبي؟؟ مالها عملت إيه؟؟ 

تَيَام••سيبي اللي فإيدك وبصي عليها وإنتي تعرفي،، 

تركت الطبق من يدها وبدأت تنظر ناحية الفتاه والتفتت بدماغها شمالاا ويميناا،، أووووه  !! ياروحي عليها وهيا بترقص  !! سوو كيووته،، روح ياحبيبي أرقص وياها سيبها ترقص،، 

نظرلها تيام متعجباا،، ثم ردت عليه الفتاة العشرينيه، 

وفيها إيه يعني ياتيام لما ترقص مع صحابك  ؟؟ خليك لاارچ ياببا، اوبند مايند،، 

تَيَام ••بس ياماما،، وسابهم ومشي،، ردت الفتاه بعد خطوة،، بلدي قووي ومتعجرف، مش فتوتوچونيك ولاسبوور  !! ياااي  !! 

مرووچ••ضغطت علي سنانها بغيظ،، إههههئ،، جراا إيه ياروحي،، خلاص عدي وفات انتي عارفاه عصبي،، 

الفتاة••أوكي ياخالتو سوري،، 

بعد ماتركهم ذلك الشاب الناضج السوي  أسرع ناحية السماعات واللااب المفتوح عليه الاغاني وأغلقه،، توقف الجميع عن الرقص بما فيهم رولاا،، 

رولا••بغيظ،، أيااااه  !! إيه قلة الزوق دي؟؟ بتقل فرحتنا ليه  ؟؟ 

خطت بخطواتها ناحية اللاب ثانية ،، جذبهابقوة  من يدها وبدأ ينهرها  بغلظه،، 

تيَام ••أنا طفيت الزفت دة ومش هيشتغل تاني،، واللي مش عاجبه يروح والباب يفوت جمل،،هوا إنتي جامعه ناس ماشوفتهاش بقالي زمن عشان ترقصي معاهم؟؟ أشار إلي باب الفيلا،، البعض نظرله وترك المكان وذهب وهو يسب به ،، 

رولااا••بس بقي بلاش قلة زوق بقي،،

تيام ••إتكتمي بقي واتهدي،، مشيت تاني ناحية اللاب عشان تشغله،، صفعها بالقلم علي وجهها،، أخذت الصدمه وحملقت بوجهه منفعله بدموع  وهمتت تجري  إلي الاعلي أمام الجميع،،، 

بدأو الاصدقاء الواقفين ينعتوه بالهمجيه وتركوه هم الآخرين ومشو للخارج،،،

#يتتتبع،، 

لو عجبك الجزءالأول علقي بتم وعشرين ملصق وإذكري الله وماتنسيش تعملي متابعه علي صفحتي الشخصيه عشان يوصلك كل جديد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

#إيمان صالح

#إيمان_صالح_عوض

تعليقات